مقالات قفل دیجیتال

دستگیره امنیتی هوشمند چیست و چگونه عمل می‌کند؟

دستگیره امنیتی هیوندای
دستگیره امنیتی هیوندای

یکی از دغدغه‌های انسان، همواره تأمین امنیت محل زندگی‌اش بوده است. خانه، معمولاً مکانی برای زندگی خانواده، این باارزش‌ترین افراد دنیای ما و نگهداری وسایل گران‌بها است. تأمین امنیت و آسایش خانواده یکی از مهم‌ترین اولویت‌های زندگی ما است. حساسیت این امر به‌گونه‌ای بوده که روش‌های فراوانی برای حفظ امنیت خانه مورداستفاده قرار می‌گیرد. یکی از این روش‌ها استفاده از دستگیره امنیتی هوشمند است.

درب ورودی آپارتمان به‌عنوان یکی از موانع، در برابر نفوذ افراد بیگانه عمل می‌کند. سارقان برای گذشتن از این مانع، مجبورند قفل را به طریقی باز کنند یا از بین ببرند. استفاده از قفل‌های سنتی می‌تواند مشکلات امنیتی بزرگی برای ما ایجاد کنند. امروزه استفاده از قفل امنیتی دیجیتال خیال افراد را تا حدود زیادی راحت می‌کند.

پیشرفت تکنولوژی موجب شده که استفاده از قفل دیجیتال امنیتی امروزه کاربرد فراوانی داشته باشد. این قفل‌ها بر پایه سیستم‌های رمز عبور عددی یا الگویی، کارت (تگ) و شناسایی بیومتریک (اثر انگشت) کار می‌کنند. معمولاً برای کنترل رفت‌وآمدهای افراد داخل منازل و سازمان‌ها از این نوع سیستم ایمنی استفاده می‌شود. این شرایط موجب می‌شود برای مکان‌های شلوغ یا هنگام جا گذاشتن کلید درب خانه با استفاده از دستگیره‌های درب امنیتی به‌راحتی بتوان وارد ساختمان شد.

دستگیره امنیتی چیست؟

یکی از پیشرفته‌ترین روش‌ها برای ایمنی منزل استفاده از دستگیره امنیتی است. دستگیره امنیتی هوشمند نوعی قفل امنیتی است که می‌توان آن را از راه دور و به‌وسیله تلفن همراه نیز کنترل کرد. دستگیره امنیتی به‌عنوان یک قفل تمام اتوماتیک الکترومکانیکی، علاوه بر دسترسی به درب ورودی بدون استفاده از کلید، بستری فراهم می‌کند که شما به‌راحتی و از راه دور شرایط را تحت کنترل خود قرار دهید.

دستگیره امنیتی دارای فناوری بسیار به روزی است. این نوع دستگیره‌ها می‌توانند بر روی اکثر درب‌ها نصب شوند. دستگیره‌های استاندارد امنیتی، به قفل اتوماتیک، قفل کودک و حیوانات، آلارم‌های هشدار و همچنین سیستم شب‌بند (حریم خصوصی) و… مجهز هستند.

بد نیست بدانید اولین دستگیره امنیتی در سال ۱۹۷۵ اختراع شد. کیفیت کار این نوع وسیله امنیتی به‌گونه‌ای بود که امروزه در بین مصرف‌کنندگان، بسیار رایج شده است. کنترل قفل از راه دور، دسترسی بدون کلید و ثبت ورود و خروج افراد به‌صورت الکترونیکی موجب شده که استفاده از دستگیره هوشمند امنیتی به محبوب‌ترین وسایل برای تأمین ایمنی خانه تبدیل شود.

مزایای استفاده از دستگیری امنیتی

استفاده از روش‌های سنتی برای قفل‌کردن درب به‌مرورزمان جای خود را به روش‌های پیشرفته خواهد داد. از جمله پیشرفته‌ترین روش‌ها برای بازکردن درب منازل و اماکن اداری و تجاری، استفاده از قفل دیجیتال امنیتی است. استفاده از این روش مزایایی را خواهد داشت که بسیاری از افراد را به استفاده از این نوع قفل امنیتی علاقه‌مند می‌کند. برخی از این مزایا را ما در ادامه برای شما شرح می‌دهیم.

·      دسترسی راحت و آسان با دستگیره امنیتی

 قفل‌های هوشمند امنیتی، در میان صاحبان خانه خصوصاً خانه‌های بزرگ دارای محبوبیت فراوانی هستند. قابلیت کنترل از راه دور با استفاده از فناوری‌های سیستم هوشمندسازی ساختمان (BMS)، از مهم‌ترین دلایل استفاده از این نوع دستگیره است. استفاده از این دستگیره‌ها موجب می‌شود که ما به‌راحتی و بدون نیاز به کلید یا کارت‌های ورود و خروج بتوانیم کنترل آن را در اختیار داشته باشیم.

به لطف گسترش گوشی‌های هوشمند امروزه به‌راحتی می‌توان دستگیره امنیتی هوشمند را با استفاده از اپلیکیشن‌های مخصوص، به گوشی خود متصل نمود. ارسال پیام‌های هشدار جهت نفوذ غیرمجاز، به اشتراک گذاشتن رمزهای یک‌بارمصرف با مهمانان و دوستان (جهت ورود به‌دفعات مشخص) و همچنین ثبت ورود و خروج افراد، از ویژگی‌های ارتباط اینترنتی با دستگیره‌های امنیتی هوشمند هستند.

·      دسترسی متنوع دستگیره امنیتی

نحوه دسترسی به قفل دیجیتال از ویژگی‌های مهم آن است. قفل‌ها امروزه معمولاً توسط اطلاعات بیومتریک (مثل اثر انگشتکارت‌ها یا تگ‌های RFID و با استفاده از رمز عددی یا رمز الگویی، قابلیت بازگشایی دارند. بااین‌حال امروزه استفاده از ریموت کنترل یا تلفن همراه برای کنترل از راه دور نیز به این روش‌ها اضافه شده است.

قفل‌هایی که فقط با استفاده از واردکردن رمز، قابلیت بازگشایی دارند، قفل رمزی نامیده می‌شوند. قفل‌هایی که با کارت باز می‌شوند، قفل دیجیتال کارتی نام‌گذاری می‌شوند. استفاده از این نوع قفل‌ها، معمولاً برای هتل‌ها، اماکن تجاری و اداری می‌تواند مؤثر باشد. هرکدام از پرسنل با داشتن کارت شناسایی خود به قفل، دسترسی خواهند داشت. برخی از دستگیره‌های هوشمند، مثل قفل دیجیتال هیوندای، فول‌آپشن (تمام‌امکانات) بوده و توسط همگی روش‌های رمز عبور عددی، رمز عبور الگویی، کارت (تگ)، اثر انگشت، اپلیکیشن موبایل و قفل مکانیکی غیر قابل کپی (برای مواقع اضطراری) باز می‌شوند و مناسب انواع کاربری‌های مسکونی، اداری، تجاری، هتل‌ها و… و انواع سلیقه‌ها است.

 

همچنین این دستگیره‌های امنیتی در انواع دستگیره‌های کلاسیک، پوش‌وپول و بدون دستگیره (برای درب اتاق‌های داخلی در منازل و سازمان‌ها یا برای اتاق‌های هتل‌ها) به بازار عرضه شده‌اند.

نسل جدید سیستم‌های امنیتی به شدت به سمت هوشمندسازی در حال حرکت هستند. استفاده از تمام روش‌های کنترل دسترسی (Access control) می‌تواند راحتی و آسایش بی‌نظیری را برای شما ایجاد کند.

·      ایمنی بالا در استفاده از دستگیره امنیتی  

خانه‌های هوشمند نیاز به استفاده از وسایل امنیتی پیشرفته خواهند داشت. قفل‌های سنتی معمولاً با ورود غیرمجاز (یعنی ورود افراد ناشناس و غریبه‌ای مانند سارقان) دارای مشکلاتی می‌شدند. بااین‌حال استفاده از دستگیره هوشمند امنیتی به ما این امکان را می‌دهد که به‌محض وارد شدن شخص غیرمجاز پیام هشداری برای ما ارسال شود.

در ساخت بدنۀ دستگیره‌های هوشمند امنیتی از آلیاژ بسیار مقاوم استفاده می‌شود. استفاده از روش‌های ایمنی مختلف مانند رمزهای امنیتی، حریم خصوصی و سیستم‌های بیومتریک موجب می‌شود که خیال افراد از ایمنی بالای درب خانه راحت شود.

همچنین، وجود سیستم‌های ضد سرقت، ضد شوک فیزیکی (مثل ضربه‌های شدید در عملیات سرقت) و هشدارهای صوتی (آژیر)، باعث شده تا امنیت این قفل‌های دیجیتال بسیار بالا برود.

·      سیستم‌های امنیتی ضد شوک و ضد هک

درگذشته برخی از قفل‌های دیجیتال با استفاده از شوک‌های الکتریکی یا روش‌های هک، دچار مشکلاتی می‌شدند. امروزه و با پیشرفت تکنولوژی با استفاده از روش‌های فوق پیشرفته، این مشکل برطرف شده است. دستگیره‌های امنیتی چنانچه با ولتاژ غیرمجاز مواجه شوند برای چند لحظه غیرفعال خواهند شد و امکان ورود و خروج را ندارند. این قابلیت موجب می‌شود که شوک‌های الکتریکی کارایی لازم برای ازکارانداختن آنها را نداشته باشند.

·      پیش‌بینی سناریوهای اضطراری

یک دستگیرۀ امنیتی با کیفیت و استاندارد، باید از سناریوهای اضطراری ذیل پشتیبانی کند:

  • تمام شدن باتری (در دستگیره‌های امنیتی هیوندای، قبل از اتمام کامل باتری هشدار صوتی فعال می‌شود، همچنین 4 باتری پشتیبان تعبیه شده است. علاوه بر این موارد، یک پین برق‌رسانی اضطراری با باتری کتابی و قفل مکانیکی غیر قابل کپی نیز برای زمانی که به‌هیچ‌عنوان قفل کار نکند، تعبیه شده است).
  • شرایط وحشت (زمانی که آتش‌سوزی در داخل خانه به وجود می‌آید، دستگیره امنیتی در وضعیت باز قرار می‌گیرد تا امدادرسانی و خروج ساکنین از خانه سریع و به‌راحتی انجام شود).
  • تابع خیالی (وقتی‌که کسی کنار شما ایستاده و می‌خواهید از رمز شما با خبر نشود، یک یا چند رقم قبل و بعد رمز اصلی وارد می‌کنید تا متوجه رمز اصلی شما نشود. سیستم امنیتی قفل، به طور خودکار رمز اصلی شما را تشخیص می‌دهد).
  • سیستم الکترواستاتیک (اسکن اثر انگشت فقط با انگشتی که در آن خون جاری باشد کار می‌کند و نه انگشت بریده).
  • قفل شب‌بند یا حریم خصوصی (افراد از بیرون، حتی با داشتن رمز عبور، تگ یا اثر انگشت صحیح هم نتواند وارد خانۀ یا محل کار شما شوند و حریم خصوصی شما به هم نخورد).
  • امکان باطل کردن تگ و اثر انگشت (زمانی که تگ دستگیره را گم می‌کنید یا فردی را می‌خواهید اجازۀ ورودش را لغو کنید، به‌راحتی می‌توانید در تنظیمات دستگیره امنیتی دیجیتال، این کار را انجام دهید).
  • سیستم امنیت خروج یا تأیید دومرحله‌ای (زمانی که برای بلندمدت (مثلاً سفر)، از خانه یا دفتر کارتان که مجهز به دستگیره امنیتی است، دور می‌شوید، جهت داشتن امنیت حداکثری، امکان فعال‌سازی ترکیبی رمز عبور یا تگ همراه با اثر انگشت وجود داشته باشد).

نکات مهم برای خرید دستگیره امنیتی

دستگیره‌های هوشمند امنیتی روش‌های مختلفی برای باز و بستن دارند. شما باتوجه‌به نیاز خود باید قفل دیجیتال را خریداری کنید. چنانچه در یک شرکت بزرگ و با تعداد پرسنل بالا فعالیت می‌کنید بهتر است از قفل‌های اثر انگشتی استفاده کنید. پرسنل شما به‌راحتی و با شناسایی اثر انگشت می‌توانند ورود و خروج خود را اعلام کنند.

برای خرید مطمئن دستگیرۀ امنیتی، لطفاً مقالۀ «نکات طلایی خرید قفل الکترونیکی» را بخوانید.

سخن پایانی

برقراری امنیت منازل، سازمان‌ها، هتل‌ها و فروشگاه‌ها، یکی از دغدغه‌های افراد جامعه است. معمولاً افراد روش‌های مختلفی را برای برقراری امنیت استفاده می‌کنند.

استفاده از دوربین‌های مداربسته، دزدگیر و قفل‌های سنتی از روش‌های محافظت از ساختمان‌های مهم است. بااین‌وجود امروزه استفاده از دستگیره‌های امنیتی نیز کاربرد فراوانی دارند. شما با بهره‌مندی از این نوع روش امنیتی می‌توانید به‌راحتی ورود و خروج افراد را تحت‌نظر داشته باشید. وجود ویژگی‌های گفته شده در این مقاله، موجب شده است که اکثر کاربران دستگیره های امنیتی دیجیتال، عاشق قفل بدون کلید شوند.

گسترش استفاده از دستگیره امنیتی به‌گونه‌ای است که می‌توان چشم‌انداز گسترده‌تری برای استفاده از این روش متصور بود. امروزه بسیاری از سرمایه‌گذاران با توجه به کیفیت بالای این نوع روش ایمنی، سرمایه‌گذاری خود را بر روی آن انجام می‌دهند و خانه‌های ساخته شده با این دستگیره‌ها و سیستم‌های هوشمندسازی ساختمان، ارزش بیشتری دارد.

شرکت‌ها، کارخانه‌ها و خانه‌های بزرگ استفاده از قفل دیجیتال امنیتی را به سایر روش‌ها ترجیح می‌دهند. اهمیت این نوع روش ایمنی به‌گونه‌ای است که شرکت‌های معتبر مانند Hyundai telecom ،August و Kwikset قدم‌های بلندی را در ساخت این نوع قفل برداشته‌اند.

نویسنده

تیم تحریریه گروه آمن

گروه آمن، برای بهره مندی هموطنان عزیز از آخرین مطالب حوزۀ قفل دیجیتال و هوشمندسازی ساختمان اقدام به انتشار مطالب می نماید، به امید روزی که ایرانیان، زندگی مدرن‌تری را تجربه کنند.

نظرات (13)

  1. شمسیان
    3 تیر 1400 پاسخ

    باسلام
    تشکر از مطلب خیلی مفیدی که گذاشتین.میخواستم ببینم دستگیره هوشمند هیوندای به وای فای هم متصل میشه؟

  2. صالحیان
    3 تیر 1400 پاسخ

    سلام
    قفلهاي ديجيتال هيونداي تا چند سال خدمات پس از فروش ارائه ميكند؟؟
    آیا در تهران هم نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش دارین؟

  3. حامد
    3 تیر 1400 پاسخ

    سلام. عرض ادب و احترام
    خيلي سپاسگزارم از مطالب خيلي مفيد و عالي تيم آمن. خسته نباشید و خدا قوت
    در خصوص سیستم ضد حریق قفل های هوشمند بیشتر توضیح دهید.

  4. ali dehghan
    3 تیر 1400 پاسخ

    سلام
    در جایی از پست به شرایط وحشت که دستگیره امنیتی در وضعیت باز قرار می‌گیرد تا امدادرسانی و خروج ساکنین از خانه سریع و به‌راحتی انجام شود، اشاره داشتین. لطفا در مورد چگونگی استفاده و فعال کردن این قابلیت توضیح دهید.

  5. حجت الله قادری
    3 تیر 1400 پاسخ

    باسلام و خسته نباشید
    منظور از سیستم الکترواستاتیک در قفل های هوشمند هیوندای چیست؟

  6. یاسر ابراهیمی
    3 تیر 1400 پاسخ

    در صورت قطع شدن برق ساختمان وجود منبع تغذیه اضطراری در قفل دیجیتال هیوندای برای مواقع ضروری، تا چه مدتی ساپورت میکند؟
    چه نوع باتری قابل استفاده در این نوع قفل ها است؟

  7. طی نیا
    3 تیر 1400 پاسخ

    تشکر از مطلب مفیدی که قرار دادید.یه سوال دارم:
    باتوجه به اینکه قفل‌های دیجیتال دارای رمز عبور هستند و کپی‌کردن کلید سودی ندارد، درصورت فراموشی رمز قفل باید چه اقدامی انجام داد؟

  8. ساختمان های برند
    3 تیر 1400 پاسخ

    سلام
    چگونه میتوان از یک دستگیره هوشمند در راستای هوشمند سازی ساختمان استفاده نمود؟

  9. زاهدی
    3 تیر 1400 پاسخ

    آیا تمامی مدل های قفل های دیجیتال هیوندای دارای سناریوهای اضطراری از جمله امکان باطل کردن تگ و اثر انگشت،تابع خیالی،سیستم امنیت خروج یا تأیید دومرحله‌ای،شرایط وحشت و … هستند؟

  10. جهانمردان
    3 تیر 1400 پاسخ

    آیا دستگیره‌های هوشمند امنیتی با قفل دیجیتال هوشمند تفاوت دارند؟

  11. زارعی
    3 تیر 1400 پاسخ

    سلام و خدا قوت
    من با خوندن این مقاله و با وجود ویژگی‌های گفته شده در این پست باعث شد مثل سایر کاربران دستگیره های امنیتی دیجیتال، عاشق قفل بدون کلید شوم.
    تشکر از گروه پرتلاش آمن

  12. سلطانی فر
    3 تیر 1400 پاسخ

    منظور از روش‌های کنترل دسترسی (Access control) در قفل هوشمند که می‌تواند راحتی و آسایش زیادی ایجاد کند در چیست؟

  13. زینب
    3 تیر 1400 پاسخ

    سلام
    آیا از قفل هوشمند دیجیتالی میتوان برای هتل ها و مهمانسراها هم استفاده نمود؟
    آیا فروش آنلاین هم دارید؟

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان 09192651345