قفل رمزی هیوندای همراه با اسکن اثرانگشت و کارت
قفل رمزی هیوندای همراه با اسکن اثرانگشت و کارت

قفل رمزی این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا با خیال راحت به مسافرت بروید و در هنگام ترک دفتر کارتان نگران وسایل و تجهیزات نباشید. همچنین اگر همیشه کلید خانه را گم می‌کردید و مجبور می‌شدید زنگ خانه همسایه‌ها را بزنید و یا منتظر اهالی خانه بمانید، زمان آن رسیده است که با خرید قفل درب رمزدار، امنیت و آسایش را به محل زندگی و کارتان برگردانید.
در این نوشتار، اطلاعات مفید و کاملی درباره این محصول خواهیم گفت؛ پس با ما همراه باشید تا شما را با مکانیزم قفل‌های رمزی و مزایا و معایب آن‌ها آشنا کنیم.

قفل درب رمزدار چیست؟

حفظ حریم شخصی و امنیت از مواردی است که در هر فضایی اهمیت دارد. برای اینکه افراد ناشناس نتوانند وارد ساختمان شوند، باید از یک قفل درب ورودی مطمئن و ایمن استفاده کرد. اما اگر می‌خواهید درصد ایمنی را افزایش دهید، ما به شما خرید و نصب قفل رمزی را پیشنهاد می‌کنیم.

استفاده از قفل رمزدار اصلاً سخت نیست و فقط کافی است رمز چند رقمی آن را به ذهن بسپارید. چند بار برای شما پیش‌آمده است که دنبال کلید یا کارت ورودی بگردید و نگران این باشید که فرد دیگری آن را پیدا کرده باشد؟ اما با قفل درب رمزی، دیگران این نگرانی را نخواهید داشت.

قفل رمزی یا رمزدار شیوه‌ای جدید برای بازکردن درب است که اکثراً در وسایلی که نیاز به امنیت بیشتر دارد استفاده می‌شود. یکی از کاربرد این قفل‌ها در منازل مسکونی لوکس، دفاتر اداری، واحدهای تجاری و حتی گاوصندوق‌های مدرن است که با استفاده از صفحه‌کلید و بدون نیاز به کلید فیزیکی اقدام به بازکردن درب آن می‌کنند. با پیشرفت تکنولوژی استفاده از قفل‌های قدیمی در حال کم شدن است و دلیل اصلی آن امنیت بالای این قفل‌ها در برابر دسترسی افراد دیگر است.

چرا باید قفل درب رمزی خرید؟

پاسخ این سؤال به میزان اهمیتی که به محل سکونت یا اداره خود می‌دهید، بازمی‌گردد. حتماً برای شما هم پیش‌آمده است که قبل از سفر، کلید را در قفل بیندازید و مطمئن شوید که قفل سالم است یا به همسایه سپرده‌اید که چند روز به سفر می‌روید و حواسش به خانه شما باشد. حتی از ترس خسارت به وسایل مهم دفتر اداری، یک نفر را برای نگهبانی استخدام کرده‌اید و یا در تمام طول شب نگران انبار شرکت هستید.

آیا برایتان اتفاق افتاده است که با عجله از خانه بیرون رفته‌اید و کلید را بر روی میز جا گذاشتید و حالا یک کلیدساز باید بیاید و در خانه را باز کند. همه این لحظات پر از استرس، راه‌حلی ساده دارد. نصب یک قفل رمزی بر روی درب ورودی ساختمان، بدون هیچ تغییر خاصی بر روی نما صورت می‌گیرد. از فردا برای ورود به ساختمان فقط به اثر انگشت یا چند عدد نیاز دارید که خوشبختانه همیشه همراه شماست.

امروزه، قفل‌های فول‌آپشن با عنوان قفل دیجیتال، به بازار عرضه شده‌اند که دارای روش‌های مختلف ورود (Access Control) هستند؛ روش‌هایی مثل رمز عبور، رمز الگویی، اثر انگشت، کارت یا تگ RF و کلید مکانیکی غیر قابل کپی (برای مواقع ضروری) هستند. در تصاویر ذیل تعدادی از این قفل‌های دیجیتال فول‌آپشن را می‌بینید:

نکات مهم درباره قفل رمزی

قفل رمزدار باید کیفیت و جنس بسیار خوبی داشته باشد، زیرا موضوع امنیت و اطمینان خاطر شماست و نباید با یک قفل تقلبی، به آرامش خود آسیب بزنید. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، مکان نصب قفل است. اگر آن را برای درب‌های خارجی ساختمان می‌خواهید، باید از ضد آب و ضد حریق بودن آن مطمئن شوید و همچنین مرغوبیت آلیاژ و لایه‌های محافظ استفاده شده برای آسیب ندیدن قفل در برابر آفتاب مستقیم و بارش را بررسی کنید.

با توجه به‌راحتی خود و دیگر افراد ساکن در ساختمان، نوع رمز را مشخص کنید و در صورت تمایل می‌توانید از راه‌های پشتیبانی رمز نیز برای زمان فراموشی استفاده کنید. برخی از قفل درب رمز عبوری دارای سیستم کنترل از راه دور  یا اتصال به سیستم هوشمندسازی ساختمان هستند که می‌توانید ورود و خروج افراد یا مشکلات وارد شده در قفل را در زمان‌های دلخواه بررسی کنید.

برخی از قفل‌های رمزی دارای آلارم (هشدار صوتی، پیامکی و…) و قابلیت شخصی‌سازی دارند که از ورود افراد غریبه جلوگیری می‌کند و همه این موارد یعنی کاهش استرس و آسان شدن نظارت شما بر روی اتفاقاتی است که در ساختمان می‌افتد.

آشنایی با مکانیزم قفل رمزی

همانند قفل‌های قدیمی، مکانیزم قفل رمزی نیز از ورود به‌وسیله چندین پین فلزی و بست جلوگیری می‌کند. تفاوت اصلی در اینجا است که قفل رمزی با کمک جریان الکتریکی نسبت به بازکردن یا قفل‌کردن درب اقدام می‌کند. جریان الکتریکی برای تأمین انرژی الکترومغناطیسی شیر برقی (Electric Solenoid Valve یا آهنربای الکتریکی با یک سیم‌پیچ) یا موتور استفاده می‌شود. معمولاً دو حالت کلی برای این قفل‌ها وجود دارد، مدل‌هایی که با استفاده از برق باز می‌شوند یا مدل‌هایی که با استفاده از برق قفل می‌شوند؛ برای مثال قفلی که با برق قفل می‌شود، در صورت قطع جریان مدار، پین‌های فلزی آن جابه‌جا خواهند شد و می‌توان درب را باز کرد.

در قفل رمزی روش‌های مختلفی برای مکانیزم باز و بسته کردن استفاده می‌شود و می‌توان مدل‌های آن را به شرح زیر دسته‌بندی کرد:

  • قفل رمزی کنترل از راه دور
  • قفل‌های رمزی با اثر انگشت
  • قفل‌های رمزی با کارت یا تگ‌های RFID
  • قفل‌های رمزی با سنسور بیومتریک (مثل اثر انگشت)
  • قفل‌های رمزی با اثرانگشت، کارت (تگ) و اثرانگشتی (مثل قفل دیجیتال هیوندای)
  • و …

با وجود تفاوت در نحوۀ باز شدن این قفل‌ها، روش باز و بسته شدن اکثر آن‌ها شبیه به هم است. همه این قفل‌ها از رمز تعبیه شده برای فعال‌کردن شیر برقی یا موتور استفاده می‌کنند.

کاربرد قفل درب رمزی

به‌صورت کلی هر مکانی که باید فقط افراد خاصی وارد آن شوند و یا فقط در ساعات مشخصی امکان حضور دیگر افراد وجود دارد، یک قفل رمزی برای درب ورودی نیاز دارد. در ادامه به تعدادی از این مکان‌ها اشاره می‌کنیم و اگر شما نیز صاحب یکی از موارد پایین بودید، در بالابردن امنیت ساختمان شک نکنید:

  • شرکت‌هایی که مدارک ویژه‌ای در آن‌ها حفظ می‌شود،
  • مراکزی که پول یا کالایی در آن‌ها به امانت گذاشته شده است،
  • ساختمان‌های مسکونی،
  • مراکز بهداشتی و درمانی،
  • ویلا و باغ‌های خارج از شهر،
  • مراکز درمانی،
  • پاساژها و مغازه‌های مختلف،
  • اماکنی که به‌وفور به نفرات مختلف اجاره داده می‌شود.

بهترین رمز برای ورود

باید به این موضوع اشاره کرد که در ابتدا شاید انتخاب رمزی سخت، راهکار منطقی به نظر برسد. اما اگر شما یا دیگر همسایه‌ها، حفظ کردن اعداد برایتان سخت است و اکنون به‌یادآوردن این رمز برایتان از به‌همراه‌داشتن کلید مشکل‌تر است، پس راه مطمئن دیگری را انتخاب کنید. راه دیگر شامل انتخاب رمزی قابل حفظ برای همه افراد حاضر است و یا انتخاب نوع دیگری از قفل رمزدار، یعنی قفل اثر انگشتی است.

رمز عبوری شما نباید بسیار کوتاه یا راحت و قابل حدس باشد، به‌عنوان‌مثال به دلیل اینکه این رمز ساده است و کسی تصور نمی‌کند برای ورود یک ساختمان انتخاب شود؛ چهارتا صفر را استفاده نکنید. اعداد را به دلیل در کنار هم بودن دکمه آن‌ها، در رمز بکار نبرید.

هیچ‌وقت از اطلاعات شخصی افراد برای رمز ورودی قفل استفاده نکنید، زیرا به‌سرعت پیدا می‌شود و درنتیجه افراد زیادی به خانه و شرکت شما دسترسی خواهند داشت. سعی کنید در زمان واردکردن رمز، از سیستم هوشمندانه محافظ رمز استفاده کنید.

قیمت قفل رمزدار

قفل رمزی در مدل و انواع مختلف در بازار موجود است و شما با توجه به موارد گفته شده در قسمت‌های قبل، یکی از بهترین و مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید. طبیعی است که هرچه تکنولوژی بالاتری داشته باشد و امکانات پیشرفته‌تری را شامل شود، قیمت بیشتری دارد. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که صحبت درباره امنیت و آرامش شماست، موضوعی که قابل قیمت‌گذاری نیست و اگر آسیبی به آن وارد شود، شرایط زندگی را بسیار سخت خواهد کرد.

همچنین شما یک‌بار برای حفظ حریم شخصی هزینه می‌کنید و سپس برای مدت طولانی خیالتان آسوده خواهد بود. حتماً از فروشگاه و برند مطمئن، این محصول را خریداری کنید تا هزینه را برای کیفیت خوب پرداخت کنید.

برای مطالعۀ راهنمای جامع خرید قفل دیجیتال ، پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ  « 15 نکتۀ طلایی برای خرید قفل الکترونیکی » را حتماً مطالعه کنید.

مزایا و معایب استفاده از قفل‌های رمزی

استفاده از قفل‌های رمزدار در حال افزایش است و هرچند مخالفان بسیاری دارد اما محبوبیت آن روزبه‌روز در حال زیادشدن است. راحتی استفاده از قفل رمزی شاید اصلی‌ترین دلیل این امر باشد. همچنین در قفل‌های قدیمی با گم‌کردن کلید نیاز بود تا کل قفل عوض شود؛ ولی یکی دیگر از مزایای قفل‌های رمزی این است که در صورت فراموشی رمز عبور می‌توان به‌راحتی رمز را عوض کرد و نیازی به تعویض کامل قفل نیست.

علاوه بر امنیت بالای این قفل‌ها، شما می‌توانید دسترسی‌های مختلفی تعیین کنید. برای مثال به یک فرد دسترسی بدهید که فقط در ساعات مشخصی بتواند وارد محل شود و قفل را باز کند.

  • در قفل‌های دیجیتال هیوندای، قابلیت جالبی با عنوان «رمز یک‌بار مصرف» وجود دارد، که یک رمز مشخص را ساخته و به فرد موردنظرتان می‌دهید و آن فرد فقط یک‌بار می‌تواند از این رمز استفاده کند و بعد از آن، این رمز  قابل استفاده نیست. کنترل از راه دور نیز یکی از مزایای این قفل‌ها به شمار می‌آید.

بسیاری از افراد معتقد هستند که این وسیله نیز، مانند هر وسیله الکترونیکی دیگر قابل هک شدن است.

  •  در قفل‌های دیجیتال هیوندای، از سیستم‌های منحصربه‌فرد ضد هک استفاده شده است.

همچنین در صورت قطع شدن برق، یا تمام شدن باتری و نداشتن کلید مکانیکی پشتیبان، امکان باز شدن قفل رمزی وجود نخواهد داشت.

  •   در قفل‌های دیجیتال هیوندای، علاوه بر وجود باتری پشتیبان، قبل از تمام شدن کامل شارژ باتری‌ها، هشدار صوتی فعال می‌شود، همچنین از طریق پین‌های اضطراری تعبیه شده بر روی دستگیره خارجی، از بیرون خانه، می‌توان توسط یک باتری کتابی انرژی الکتریسیتۀ لازم برای بازکردن درب را فراهم نمود.

یکی دیگر از معایب این قفل‌ها به‌خصوص در مدل‌های لمسی، باقی‌ماندن اثر انگشت (چربی پوست) روی صفحه‌کلید است.

  • در قفل رمزی دیجیتال هیوندای، ویژگی مهم دیگری با عنوان «رمز خیالی یا رمز تصادفی» وجود دارد؛ با این قابلیت شما می‌توانید قبل یا بعد از رمز عبور اصلی‌تان، چند رقم تصادفی وارد کنید، با این روش نه تنها  ردی از اثرانگشت شما بر صفحه‌کلید قفل رمزی باقی نمی‌ماند، بلکه اگر فردی در کنار شما نیز باشد، متوجه رمز عبور شما نمی‌شود. چنانچه قفل رمزی شما این ویژگی را نداشته باشد برای حفظ امنیت کامل مجبور هستید، در صورت استفاده از صفحه لمسی، آن را پاک کنید، تا رمز وارد شده توسط شما برای دیگران قابل‌مشاهده نباشد.

سخن پایانی

در این نوشتار، درباره محصولی فوق‌العاده برای بالابردن ایمنی درهای ورودی صحبت شد و اهمیت وجود یک قفل رمزی درجه‌یک را بررسی کردیم. همان‌طور که می‌دانید یک قفل خوب می‌تواند از اتفاق‌های تلخ آینده جلوگیری کند؛ بنابراین در انتخاب، خرید و نصب یک قفل دیجیتال هوشمند دقت کنید. مشاوران «گروه آمن»، آمادۀ پاسخ‌گویی به شما عزیزان هستند؛ برای این منظور، لطفاً درخواست مشاوره رایگان را از طریق دکمۀ ذیل، ثبت کنید:

نیاز به مشاوره دارید؟ برای مشاوره رایگان در کنار شما هستیم

قفل رمزی طرفداران بسیاری حتی در ایران پیدا کرده است. بیشتر این محبوبیت به‌خاطر راحتی استفاده از آن و امنیت بالای این قفل‌ها است. نصب یک قفل رمزدار در درب ورودی باعث زیبایی درب ورودی منزل شما، راحتی در «ورود و خروج» و افزایش امنیت محل خواهد شد. همچنین حافظه این دستگاه‌ها به شما اجازه خواهند داد، ورود و خروج را کنترل کنید و بدانید در ساعات گذشته چه افرادی قفل را باز و بسته کرده‌اند.

نویسنده

تیم تحریریه گروه آمن

گروه آمن، برای بهره مندی هموطنان عزیز از آخرین مطالب حوزۀ قفل دیجیتال و هوشمندسازی ساختمان اقدام به انتشار مطالب می نماید، به امید روزی که ایرانیان، زندگی مدرن‌تری را تجربه کنند.

نظرات (10)

  1. رضا
    25 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    در صورت فراموشي رمز قفل هوشمند به چه صورت ميشه باز كرد؟؟

  2. نادري
    25 خرداد 1400 پاسخ

    لطفا قيمت مدل ٦١٠٠ قفل ديجيتال را بفرماييد. و اينكه اين نوع قفل ضمانت نامه هم داره

  3. Yalda ghofl
    25 خرداد 1400 پاسخ

    Kheili khoob bood.
    Tashakor az mahsoolat khob va ba keifiattetoon

  4. قفل اطمينان
    25 خرداد 1400 پاسخ

    باسلام
    آيا نمايندگي فروش هم ميگيريد؟
    شركت ما تمايل به همكاري داره.

  5. فدايي
    30 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    در قفل ديجيتال هيونداي درصورت فراموشي رمز عبور چه راهكاري تعبيه شده است؟

  6. حاتمي
    30 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    قفل هوشمند به واي فاي هم متصل ميشوند؟

  7. جسور
    30 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    كجا ميتونم نمونه پروژه هايي كه شركت شما كار كرده را ببينم؟

  8. اشرفي
    30 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    آيا براي مراكز درماني و بيمارستاني هم قفل ديجيتال كاربردي دارد؟

  9. جمشیدی
    30 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    آيا سايت فروشگاه آنلاين قفل هيونداي هم وجود دارد؟

  10. عبداللهي
    30 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    قفل هاي ديجيتال هيونداي نصبت به آب و مواد شوينده حساس هستند؟

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان 09192651345

به داشتن شما می‌بالیم

همکاران ما با شما تماس می‌گیرند.
لطفاً اطلاعات زیر را تکمیل کنید.