مقالات قفل دیجیتال

راهنمای 0 تا 100 خرید بهترین قفل اثر انگشتی

قفل اثر انگشتی هیوندای مدل 7390
قفل اثر انگشتی هیوندای مدل 7390

همۀ ما می‌دانیم که اثر انگشت هر فرد منحصر به خود او است و هیچ دو انسانی در جهان، اثر انگشت یکسانی ندارند؛ بنابراین جعل و تغییر دادن آن بسیار مشکل و عملاً امکان‌ناپذیر است. به همین دلیل بشر با بهره گرفتن از این ویژگی، می‌تواند امنیت محل کار یا خانۀ خود را افزایش دهد. استفاده از قفل اثر انگشتی می‌تواند انتخاب خوبی برای دست‌یافتن به امنیت بیشتر، سهولت و آسودگی خیال باشد. همچنین اثر انگشت همیشه همراه ما است و مثل کلید، قابل جا گذاشتن نیست و مثل رمز عبور فراموش‌کردنی نیست! شاید همین مزیت کافی باشد تا شما را به خواندن ادامۀ مطلب برای آشنایی بیشتر با این دستگیره‌های اثر انگشتی و ویژگی‌های آن‌ها دعوت کنیم، تا در نهایت به ارائۀ بهترین برند قفل دیجیتال و نکات خرید بهترین قفل اثر انگشتی بپردازیم.

قفل درب دیجیتال اثر انگشتی

قفل‌های درب اثر انگشتی نوعی از سیستم‌های امنیتی هستند که از اثر انگشت برای شناسایی افراد استفاده می‌کنند. در نتیجه وقتی به‌عنوان‌مثال برای قفل درب استفاده شوند، فقط افرادی که مشخصات اثر انگشت آن‌ها برای سیستم شناخته شده باشد می‌توانند وارد محل شوند. پس به دلیل منحصربه‌فرد بودن اثر انگشت امنیت محل، کاملاً تأمین می‌شود.

در این نوع قفل‌ها، سیستم بیومتریک وجود دارد و به این ترتیب تنها زمانی که جریان خون در انگشت وجود داشته باشد عمل می‌کنند. استفاده از این نوع قفل‌های الکترونیکی اثر انگشتی در محیط‌های تجاری، مسکونی، اداری و آپارتمان‌ها به علت امنیت بالایی که در برابر سرقت دارند، نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت محسوب می‌شود و علاوه بر آن، به دلیل طراحی لوکس، تأثیر زیادی در ظاهر محل موردنظر دارد و زیبایی محیط را دوچندان می‌کند.

نحوه عملکرد قفل اثر انگشتی

در ابتدا باید اطلاعات مربوط به اثر انگشت فرد یا افرادی که می‌خواهید به محل موردنظر دسترسی داشته باشند در سیستم ثبت شود، برای این کار فرد انگشت خود را روی سنسور حساس قفل اثر انگشتی قرار می‌دهد، اطلاعات اثر انگشت شخص به‌صورت داده‌های عددی در می‌آید و سپس وارد سیستم می‌شود. در این صورت الگوی اثر انگشت در سیستم ثبت می‌شود و درصورتی‌که دوباره اثر انگشت روی سنسور قرار بگیرد، سیستم شروع به تطبیق الگوی اثر انگشت می‌کند و طی این فرایند تطبیقی، چند نقطة مشخص شده روی انگشت شخص که در مرحلة قبلی در دستگاه ثبت شده بود، با داده‌های فعلی تطبیق داده می‌شوند و اگر اثر انگشت مطابق الگو باشد، قفل باز می‌شود.

دو نوع سنسور اثر انگشتی وجود دارد:

1) خازنی – سنسور‌های خازنی زمانی عمل می‌کنند که شخص انگشت خود را روی قسمتی که برای سنسور تعبیه شده قرار دهد.

2) اپتیکال – سنسور‌های اپتیکال زمانی عمل می‌کنند که اصطکاک ایجاد شود؛ یعنی فرد باید انگشت خود را روی قسمت مربوط به سنسور از بالابه‌پایین حرکت دهد.

نوع درب برای نصب قفل‌های اثر انگشتی

این نوع قفل می‌تواند روی انواع درب‌های موجود در بازار، از جمله: درب‌های ضد سرقت، درب‌های چوبی، درب‌های PVC و درب‌های آلومینیومی نصب شود. نصب این قفل‌ها بسیار آسان است؛ اما بهتر است یک متخصص، کار نصب قفل را انجام دهد. نصب قفل دیجیتال روی درب‌های چوبی نیاز به کار بیشتری دارد که ممکن است صدای زیادی تولید کند؛ پس بهتر است زمانی را برای نصب انتخاب کنید که موجب ایجاد مزاحمت برای همسایگان نشود. برخی از درب‌های ضد سرقت، ضخامت زیادی دارند و ممکن است به قطعات اضافی برای نصب قفل‌های دیجیتال نیاز داشته باشند.

قفل هوشمند اثر انگشتی درب ضدسرقتهیوندای

مزایای استفاده از قفل دیجیتال اثر انگشتی

با توجه به اینکه اثر انگشت هر فرد منحصر به فرد است، کپی‌کردن داده‌ها و اطلاعات غیر ممکن است و در نتیجه تنها راه برای ورود به محل‌هایی که دارای قفل‌های اثر انگشتی درب ورودی است شکستن درب خواهد بود. یکی از مزیت‌های دیگر قفل‌های دیجیتال اثر انگشتی این است که مثل قفل‌های قدیمی و مکانیکی احتمال جا گذاشتن و فراموش‌کردن کلید در آن وجود ندارد یا مثل قفل‌های دارای رمز نیاز نیست کد یا شماره خاصی را به‌خاطر بسپارید.

از دیگر مزایای قفل‌های درب دیجیتال اثر انگشتی می‌توان به‌سادگی و عدم پیچیدگی استفاده از آن‌ها اشاره کرد؛ بنابراین شما می‌توانید به راحتی و با کمترین فعالیتی این قفل‌ها را باز کنید. از طرفی این نوع قفل‌ها نسبت به قفل‌های دیگر، مثل قفلی که از طریق اسکن عنبیه کار می‌کند، بسیار ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است. علاوه‌براین، همچنان فناوری اسکن عنبیه، کف دست، صورت و… تأییدیه‌های امنیتی لازم را ندارند و در اسکن دچار خطا هستند. این موارد به هیچ عنوان جای اسکن اثر انگشت را از نظر پارامترهای امنیتی نمی‌گیرند.

 با اینکه قفل الکترونیکی اثر انگشتی از نظر قیمت از قفل‌های کلیدی گران‌تر است؛ اما با استفاده از آن‌ها از هزینه‌های جانبی برای سرقت از اموال، گم‌شدن کلید و… جلوگیری می‌شود. در صورت استفاده از این نوع قفل‌ها هنگام خریدوفروش یا اجارۀ خانه دیگر نیازی به تعویض قفل و خرید کلید نیست و برای کسانی که به‌تازگی قصد خرید خانه داشته باشند، خرید قفل اثرانگشتی انتخاب مناسب‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تری نسبت به تعویض قفل و کلید‌ها است. قفل‌های الکترونیکی اثر انگشتی نسبت به قفل‌هایی که با اسکن صوت کار می‌کنند، بهتر عمل می‌کند؛ زیرا در اثر تغییرات صدا مثل گرفتگی و… ممکن است در عملکرد قفل‌های صوتی اختلال ایجاد شود؛ اما قفل‌های اثر انگشتی بیومتریک این مشکل را ندارند.

دقت قفل‌های دیجیتال اثر انگشتی در حدود صددرصد است و مدت‌زمان موردنیاز برای باز شدن قفل اثر انگشتی بسیار کمتر از مدت زمانی است که برای بازکردن قفل با کلید و… نیاز است. به شما قول می‌دهیم که با اولین استفاده، عاشق قفل بدون کلید اثرانگشتی شوید.

ویژگی‌های قفل دیجیتال اثر انگشت

1- در قفل‌های الکترونیکی اثر انگشتی برای افزایش طول عمر و کارایی از سنسور‌های ضد گردوغبار، ضد خش و ضد آب استفاده شده است.

2- مدت‌زمان لازم برای شناسایی اثر انگشت بسیار کم است.

3- عملکرد قفل برای تمامی سنین مشابه است و هیچ محدودیتی ندارد.

4- قفل‌های اثر انگشتی در برابر ضربه، خراش، لرزش و حتی شوک‌های الکترواستاتیک مقاوم هستند.

5- اطلاعات مربوط به تعداد زیادی اثر انگشت را می‌توانند ذخیره کنند.

6- با توجه به طراحی ظاهری جذاب، باعث زیبا‌تر شدن ظاهر محل موردنظر می‌شوند.

7- اطلاعات ورود و خروج افراد به محیط را ثبت می‌کنند.

8- اغلب قفل‌های درب الکترونیکی اثر انگشتی مجهز به سیستم‌های ضد سرقت، ضد شوک و ضد حریق هستند.

9- بسیاری از انواع قفل‌های اثر انگشتی دارای سیستم آنتی شک فیزیکی و الکترونیکی هستند.

10- این نوع قفل‌ها قابلیت نصب سیستم کنترل از راه دور و قابلیت اتصال به سیستم هوشمندسازی خانه را هم دارا هستند.

نکات مهم در خرید قفل‌های اثر انگشتی

  1. به کیفیت اسکنر اثر انگشت و دقت اسکن آن توجه کنید! متأسفانه به دلیل شرایط تحریمی و وجود دلال‌های غیرحرفه‌ای، قفل‌های اثر انگشتی تقلبی چینی حتی با لیبل برندهای مطرح در بازار ایران به فروش می‌رسد که نه‌تنها پس از مدتی دچار خرابی می‌شوند؛ بلکه به‌درستی تطبیق اثر انگشت‌ها را انجام نمی‌دهند؛ بنابراین حتماً از برندهای معتبر که نسخۀ تقلبی آن‌ها در بازار ایران وجود ندارد، اصل هستند و خدمات پشتیبانی واقعی ارائه می‌دهند، خرید نمایید.
  2. بهتر است قفل دیجیتال اثر انگشتی که انتخاب می‌کنید راه دسترسی اضطراری مثل کلید مکانیکی یا رمز عبور داشته باشد تا در مواقع ضروری بتوان آن را باز کرد.
  3. در هنگام خرید قفل اثر انگشتی بخصوص زمانی که قفل را برای مکان‌های پرتردد تهیه می‌کنید، به تعداد اثر انگشت‌های قابل ذخیره در آن توجه کنید.
  4. بهتر است هنگام خرید به منبع تغذیه قفل هم توجه کنید؛ قفل‌های اثر انگشتی برقی وابسته به برق ساختمان هستند و نیازمند کابل‌کشی هستند، اما دستگیره‌های اثر انگشتی که با باتری کار می‌کنند مستقل از برق شهر هستند، نیاز به کابل‌کشی ندارند؛ باید دقت کنید که در قفل‌های دیجیتال استاندارد (مانند قفل دیجیتال هیوندای) باتری پشتیبان و سیستم برق‌رسانی اضطراری وجود دارد.
  5. برای حفظ امنیت بهتر است قفل دارای سیستم ضد هک، ضد سرقت و ضد شوک فیزیکی و الکترونیکی باشد.
  6. پشتیبانی و خدمات پس از فروش.

انواع قفل‌های اثر انگشتی

مدل‌های مختلفی از قفل‌های اثر انگشتی موجود است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

قفل‌های فشاری-کششی (پوش‌وپول):

  • قفل دیجیتال هیوندای مدل HDL–7390SK

قفل دیجیتال هیوندای مدل HDL-7390SK

  • قفل دیجیتال هیوندای مدل HDL–7090SK

قفل دیجیتال هیوندای 7090

در این مدل‌های فول‌آپشن، امکان بازکردن قفل از طریق اثر انگشت، رمز عبور عددی، رمز عبور الگویی، تگ RF، کلید مکانیکی (برای مواقع اضطراری)، کنترل از راه دور وجود دارد؛ همچنین با اتصال به خانۀ هوشمند با پروتکل Z-wave می‌توان با اپلیکیشن موبایل نیز این قفل‌ها را باز نمود. استفاده هم‌زمان از رمز عبور و اثر انگشت نیز، به صورت ترکیبی امکان‌پذیر است.

زمانی‌که شما دستگیره‌ای را برای بازکردن درب، حرکت می‌دهید، در واقع 3 حرکتِ «به مشت گرفتن دستگیره، فشار دادن دستگیره به سمت پایین و بازکردن مشت» را انجام می‌دهید؛ درحالی‌که در مدل‌های پوش‌وپول، شما تنها 1 حرکتِ فشار دادن را باید انجام دهید تا درب باز شود. از این جهت، دستگیره‌های کششی-فشاری در مدل‌های فوق، از نظر ارگونومیکی به نحوی طراحی شده‌اند که سلامت جسمی ساکنین را نیز فراهم کنند. همچنین اگر شما خریدی انجام داده باشید و دست شما پر باشد، به‌راحتی با فشار دادنی کوچک می‌توانید، درب را باز کنید. این مدل قفل‌های دیجیتال، دارای بدنۀ مقاوم، مکانیزم الکترومکانیکی، صفحۀ لمسی، کلید سکوت، سیستم آنتی شک، سیستم ضد هک، سنسور‌های اعلام حریق و سرقت است تا زیبایی و امنیت شما را فراهم کنند.

قفل‌های دستگیره‌ای:

  • قفل دیجیتال هیوندای مدل HDL–6290SK
قفل دیجیتال هیوندای مدل HDL–6290SK
  • قفل دیجیتال هیوندای مدل HDL–6190SK
قفل دیجیتال هیوندای مدل HDL–6190SK
  • قفل دیجیتال هیوندای مدل HDL–5290SK و HDL-5290GK
قفل دیجیتال هیوندای 5200قفل دیجیتال هیوندای 5200GK

در این مدل‌ها نیز مثل سایر مدل‌های گفته شده، امکان بازکردن قفل از طریق اثر انگشت، رمز عبور عددی، رمز عبور الگویی، تگ RF، کلید مکانیکی (برای مواقع اضطراری)، کنترل از راه دور وجود دارد؛ همچنین با اتصال به خانۀ هوشمند با پروتکل Z-wave می‌توان با اپلیکیشن موبایل نیز این قفل‌ها را باز نمود. استفاده هم‌زمان از رمز عبور و اثر انگشت نیز، به صورت ترکیبی امکان‌پذیر است.

مدل‌های فوق، در رنگ‌های نقره‌ای و طلایی موجود است. برای بازکردن درب باید بر روی اهرم دستگیره، فشار آورده شود. بدنۀ مقاوم، مکانیزم الکترومکانیکی، صفحه لمسی، کلید سکوت، سیستم آنتی شک، سیستم ضد هک، سنسور‌های اعلام حریق و سرقت، از سایر امکانات این مدل قفل‌های دیجیتال اثر انگشتی هستند. برای اطلاع از قیمت قفل اثرانگشتی آپارتمان می‌توانید با همکاران ما تماس بگیرید.

عوامل مؤثر در قیمت قفل‌های اثر انگشتی

  1. برند، کشور سازنده و تقلبی نبودن
  2. جنس بدنه
  3. جنس و تعداد زبانه‌ها
  4. مجهز بودن به عملکرد الکترومکانیکی
  5. تعداد اثر انگشت‌ها، رمزها و تگ‌هایی که امکان دارد در حافظۀ قفل دیجیتال ثبت و ذخیره شود.
  6. تعداد راه‌های دسترسی برای مواقع اضطراری به طوری که علاوه بر اثر انگشت، از تگ (کارت)، رمز و کلید اضطراری پشتیبانی کند.
  7. وجود سناریوهای امنیتی و اضطراری مثل شرایط سرقت یا آتش‌سوزی یا تمام شدن باتری‌ها.
  8. برخی از امکانات جانبی مهم، مانند داشتن سیستم کنترل از راه دور، امکان اتصال به سیستم هوشمندسازی خانه، کلید سکوت، قفل کودک، قفل شب‌بند (حریم خصوصی)، رمز خیالی و… .
  9. نوع طراحی ظاهری – قفل‌های دیجیتال اثر انگشتی بسیار متنوع است و شامل طرح‌هایی با دستگیره‌های اثر انگشتی، فشاری – کششی یا اهرمی (کلاسیک) می‌شود.
  10. قیمت دلار و شرایط واردات به کشور (قفل‌های دیجیتال اثر انگشتی استاندارد و حرفه‌ای، وارداتی هستند).
  11. شرایط پشتیبانی و گارانتی.

 هنگام خرید قفل باید ابتدا اطلاعات کافی از امکانات و ویژگی‌های مدل‌های مختلف کسب کنید و سپس بر اساس انتظارات خود، قفل مدل موردنظر خود را انتخاب کنید. برای اطلاع از قیمت قفل درب دیجیتال اثر انگشتی و خرید بهترین قفل درب اثر انگشتی می‌توانید با کارشناسان «گروه آمن» تماس بگیرید.

نیاز به مشاوره دارید؟ برای مشاوره رایگان در کنار شما هستیم

نویسنده

تیم تحریریه گروه آمن

گروه آمن، برای بهره مندی هموطنان عزیز از آخرین مطالب حوزۀ قفل دیجیتال و هوشمندسازی ساختمان اقدام به انتشار مطالب می نماید، به امید روزی که ایرانیان، زندگی مدرن‌تری را تجربه کنند.

نظرات (10)

  1. صفايي
    5 تیر 1400 پاسخ

    سلام
    سپاس از مطلب خيلي خوبتون.
    تفاوت سنسور اثر انگشتي خازني و اپتيكال در چيست؟؟

  2. رهام
    5 تیر 1400 پاسخ

    آيا قفل ديجيتال هيونداي تقلبي هم در بازار هست؟چطوري ميشه تشخيص داد؟؟

  3. قيومي
    5 تیر 1400 پاسخ

    آيا تمامي قفل هاي ديجيتال به قابليت هايي همچون قفل مكاترونيكي و ضد حريق و ..مجهز است؟؟

  4. رسوليا
    5 تیر 1400 پاسخ

    تفاوت قفل پول و پوش با دستيگره هوشمند در چيست؟

  5. حسین
    6 تیر 1400 پاسخ

    سلام
    در صورت قطع شدن برق ساختمان ، منبع تغذیه تعبیه شده در قفل دیجیتال هیوندای برای اینگونه مواقع ، تا چند ساعت میتواند کار کند؟

  6. نادر
    6 تیر 1400 پاسخ

    خيلي سپاسگزارم از مطالب خيلي مفيد و عالي شما. خسته نباشید و خدا قوت
    آیا در حال حاضر قفل‌های فشاری-کششی (پوش‌وپول) با رنگ طلایی موجود دارید؟چه قیمته؟

  7. طهماسبی
    6 تیر 1400 پاسخ

    باسلام و احترام
    منظور از سیستم آنتی شک در قفل های دیجیتال چیست؟ آیا تمامی مدل های قفل هیوندای از این سیستم بهره مند است؟

  8. سلطانی
    6 تیر 1400 پاسخ

    باسلام
    ضمن تشکر از مطالب مفید و به روز شما. لطفا در خصوص دو نوع سنسور اثر انگشتی و تفاوت های آنها بیشتر توضیح دهید و بفرمایید هر کدام برای چه کسانی مفید هست؟آیا تفاوت قیمت هم دارد؟

  9. شیدا عموزاده
    6 تیر 1400 پاسخ

    سلام
    در قسمتی از متن اشاره کردین قفلهای دیجیتالی اطلاعات مربوط به تعداد زیادی اثر انگشت را می‌توانند ذخیره کنند.تعداد آنها مشخص است؟میتوان از این قفل های برای برج های مسکونی استفاده نمود؟

  10. نادیان
    6 تیر 1400 پاسخ

    سلام
    آیا قفل های دیجیتالی به گوشی های هوشمند هم متصل میشوند؟ اپلیکیشن مخصوص به خود دارند؟
    آیا استفاده از تمامی امکانات موجود در این قفل ها در ایران فراهم است؟

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان 09192651345

به داشتن شما می‌بالیم

همکاران ما با شما تماس می‌گیرند.
لطفاً اطلاعات زیر را تکمیل کنید.