مقالات قفل دیجیتال

دلایل برتری انواع قفل دیجیتال درب ضد سرقت

قفل دیجیتال درب ضد سرقت و هشدار صوتی
قفل دیجیتال درب ضد سرقت و هشدار صوتی

همه ما دوست داریم که بعد از ترک منزل یا محل کار، خیال‌مان نسبت به امنیت فضای داخلی راحت باشد. در واقع به‌ حدی از امنیت بالای نقاط ورودی آن‌ها مطمئن باشیم که هیچ سارقی قدرت تعرض به منزل یا محل کار ما را نداشته باشد. در دهه‌های گذشته معمولاً منازل و دفاتر ما توسط قفل‌های سنتی با اشکال و اندازه‌های مختلف، کلیدهای دستی و قفل معمولی محافظت می‌شدند. اما پیشرفت فناوری راه جدیدی برای به‌روزرسانی امنیت زندگی ما فراهم کرده است، نه به این دلیل که بخواهیم، بلکه به این دلیل که به آن نیاز داریم! تجربه نشان داده است که دوران مدرن، اقدامات مدرن می‌طلبد. در نتیجه با پیشرفت سارقان در زمینه ترفندهایی که به کار می‌گیرند، باید با ترویج انواع قفل دیجیتال درب ضد سرقت تلاش کرد که از سارقان عقب نماند!
قفل‌ دیجیتال که اغلب با عنوان «قفل‌ هوشمند» نیز شناخته می‌شود، انواع مختلفی دارند و می‌توان آن‌ها را با روش‌های مختلفی باز کرد. یک قفل‌ الکترونیکی معمولاً از طریق تلفن هوشمند، کنترل از راه‌دور (Remote Control)، رمز عددی (PIN)، رمز الگویی (Pattern)، کارت یا تگ (Tag) یا اسکن اثرانگشت (Fingerprint) به عنوان سیستم احراز هویت کاربران عمل می‌کنند.
یکی از نگرانی‌های فعلی این است که معمولاً مالکان به‌ علت قیمت بالاتر انواع قفل دیجیتال درب ضد سرقت، ترجیح می‌دهند به سراغ قفل‌های معمولی با ضریب امنیت پایین‌تر بروند. درحالی‌که نمی‌دانند خرید یک قفل دیجیتال نه‌تنها از اموال و امنیت اعضای خانواده آن‌ها محافظت می‌کند، بلکه نوعی سرمایه‌گذاری برای ساختمان محسوب می‌شود و ارزش مالی آن را نیز بالا می‌برد. در این مطلب قصد داریم علاوه‌بر ارائۀ توضیحات کامل دربارۀ انواع قفل دیجیتال درب ضد سرقت، به مزایا و دلایل برتری آن‌ها نسبت به قفل‌های معمولی نیز اشاره کنیم.

قفل دیجیتال درب ضد سرقت چیست؟

اصولاً انواع قفل دیجیتال درب ضد سرقت برای شناسایی رمز، الگو، کارت یا اسکن اثرانگشت به نیروی برق نیاز دارند؛ ممکن است این ابهام برای شما به وجود بیاید که در صورت نبود برق، چطور می‌توان درب را باز کرد؟ نگران نباشید! در قفل‌های هوشمند استاندارد (مثل قفل دیجیتال هیوندای)، از باتری‌های آلکالین‌ بهره برده شده که نه تنها سیم‌کشی را حذف می‌کند، بلکه دیگر نیازی به برق ساختمان نیست؛ همچنین برای اطمینان 100درصدی، باتری‌های پشتیبان، پین برق‌رسانی اضطراری با باتری کتابی، سیستم هشداردهی کم‌بودن شارژ باتری‌ها (Alarm) و یک ناحیه بر روی قفل‌های دیجیتال برای باز شدن با کلیدهای مکانیکی یدک (غیرقابل کپی) در نظر گرفته شده است.

تجربه نشان داده است که قفل‌های دیجیتال برای ساختمان‌های عمومی (مثل بیمارستان‌ها، دفاتر و مدارس) که نیاز به یک وسیله قابل اطمینان برای کنترل ورود و خروج دارند؛ اما در آن‌ها تخصیص کلید یا کارت به دلیل حجم بالای ورود و خروج افراد غیر عملی است، یک راه حل امنیتی کم‌هزینه و آسان است.

 از طرفی برخلاف قفل‌های معمولی که فقط با کلید باز می‌شوند، دیگر نگرانی از بابت نیاوردن کلید و پشت در ماندن، گم شدن کلید و احتمال کپی کردن سارقان از آن، شکستن کلید در درب و… وجود نخواهد داشت.

معمولاً برخلاف باور عموم، نصب قفل‌های دیجیتال نیز آسان است؛ چراکه از قبل طراحی و ساخت آن‌ها انجام شده و فقط به ایجاد یک رمز عددی، الگو، کارت یا اثر انگشت پیش‌فرض برای مالک ساختمان نیاز است. جالب است بدانید که حتی در صورت به خطر افتادن امنیت ساختمان یا تغییر کارکنان یک شرکت، به راحتی و به سرعت امکان برنامه‌ریزی مجدد انواع قفل دیجیتال درب ضد سرقت وجود دارد تا امنیت دوباره برقرار شود و مالک احساس آرامش کند. بنابراین بدین شکل امکان ممانعت از ورود کارکنان در شیفت‌های کاری مختلف یا ورود کارکنان اخراج شده نیز وجود دارد.

گاهی نیاز نیست که برای ساعات مشخصی از خدمات هوشمند قفل‌های دیجیتال استفاده کرد، در چنین شرایطی می‌توان قفل‌های دیجیتال را به صورت آزاد در طول روز تنظیم کرد و فقط ورود هوشمند را برای خارج از ساعات کار اداری برنامه‌ریزی کرد تا امنیت افراد باقیمانده در ساختمان تأمین شود. در مورد مهمانی‌های شلوغ در منزل نیز، این کار ایده خوبی است.

«امنیت مطلق با قفل دیجیتال درب ضد سرقت با دستگیره مدرن پوش‌وپول هیوندای»

انواع قفل دیجیتال درب ضد سرقت

از انواع قفل‌های الکترونیکی دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قفل دیجیتال با صفحه کلید الکترونیکی (قفل رمزی) – به‌‌ جای باز کردن درب با کلید، فقط نیاز است که هر بار کد یا رمز چند رقمی مشخصی که از قبل به‌ صورت پیش‌فرض به آن داده شده زده شود و در صورت صحیح بودن قفل درب باز می‌شود.
  • قفل دیجیتال رادیوفرکانسی (قفل کارتی) – این مورد از انواع قفل هوشمند درب ضد سرقت معمولا به واسطه تکنولوژی RFID یا شناسایی امواج رادیوفرکانسی طراحی و تولید می‌شود. بدین شکل که اطلاعات فرد از قبل در حافظه قفل دیجیتال هوشمند درب ضد سرقت ذخیره می‌شود و سپس با ارائه کارت یا تگ از طرف فرد، اطلاعات شناسایی شده و در صورت تطابق قفل باز می‌شود.
  • قفل دیجیتال بیومتریک (قفل اثرانگشتی) – این نوع از قفل‌های دیجیتال معمولاً دارای نوعی حسگر هستند که به محض تشخیص اثر انگشت پیش‌فرض داده شده به آن‌ها به سرعت باز می‌شوند. به‌همین‌دلیل به آن‌ها قفل درب ضد سرقت اثر انگشتی نیز گفته می‌شود. با وجود اینکه این نوع از قفل دیجیتال درب ضد سرقت امنیت بالایی دارد و درصد خطای آن نیز بسیار پایین است، اما بازدهی و کیفیت عملکرد نهایی آن به کیفیت سنسور بستگی دارد؛ بنابراین تأکید می‌شود از قفل‌های استاندارد و از نمایندگی معتبر خرید کنید. مزیت اصلی قفل‌های دیجیتال اثرانگشتی، این است که برخلاف دو نوع قبلی، دیگر نیازی به نگه‌داشتن کارت یا به خاطر سپردن رمز ندارد. قیمت قفل درب ضد سرقت اثر انگشتی معمولاً معقول است و با توجه به امنیت بالای آن واقعاً ارزش دارد که روی آن سرمایه‌گذاری کنید.
  • قفل دیجیتال فول‌آپشن – این نوع از قفل‌های دیجیتال، تمامی امکانات قفل‌های هوشمند فوق را دارد و ‌تمامی روش‌های باز شدن درب (رمز، الگو، کارت یا تگ و اثر انگشت) را به‌طور همزمان پشتیبانی می‌کنند. در تصاویر زیر تعدادی از این قفل‌های دیجیتال درب ضد سرقت فول‌آپشن را می‌بینید:

معمولاً انواع قفل دیجیتال درب ضد سرقت را بر روی چه نوع درب‌هایی می‌توان نصب کرد؟

بسته به مدل انتخاب شده، می‌توان انواع قفل دیجیتال را روی طیف وسیعی از درب‌های ضد سرقت موجود در بازار ایران نصب کرد؛ از درب‌های UPVC و چوبی گرفته تا آلومینیوم و شیشه. این اطمینان را به شما می‌دهیم که انواع قفل‌های دیجیتال هیوندای قدرت مقاومت در برابر انواع حملات سارقان را دارند و در صورت آسیب دیدن توسط سارقان دارای گارانتی چند ساله هستند. تا به حال، اختلالی در عملکرد قفل‌های دیجیتال این برند تجاری، حتی وقتی روی درب‌های خارجی نصب می‌شوند و در معرض ترافیک شدید یا استفاده زیاد قرار می‌گیرند، مشاهده نشده است.

7 دلیل اصلی خرید قفل دیجیتال درب ضد سرقت برای منازل

خانه مکانی است که در آن فرد همیشه به امنیت و حریم خصوصی نیاز دارد. اولین عنصر کلیدی هر خانه درب ورودی آن است که معمولاً تنها راه عبور از آن، باز کردن قفل درب است. برخلاف قفل‌های معمولی که امکان باز کردن آن‌ها بدون کلید و حتی با یک سنجاق سر نیز وجود دارد، قفل‌های دیجیتال به‌خصوص از نوع بیومتریک (اثرانگشتی)، با امنیت بالای خود، از خانۀ شما در برابر هرگونه ورود غیر مجاز محافظت می‌کنند. از دیگر دلایل اهمیت خرید قفل دیجیتال درب ضد سرقت برای منازل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. افزایش امنیت

اصولاً شکستن قفل‌های دیجیتال در مقایسه با قفل‌های سنتی بسیار دشوارتر است و به راحتی نمی‌توان با یک چکش و پیچ‌گوشتی آن‌ها را شکست. این مسئله در ایام تعطیلات که معمولاً برای چند روز خانه را ترک می‌کنیم از اهمیت بیشتری برخوردار است.
قابل انکار نیست که کپی کردن از کلیدهای مکانیکی کار سختی نیست و اگر احیاناً یکی از کلیدهای منزل به دست افراد خارج از منزل بیافتد، تنها راه ممکن برای حفظ امنیت، عوض کردن کامل قفل درب است. درحالی‌که با ظهور قفل‌های دیجیتال، مالک این امکان را دارد که هر زمان احساس عدم امنیت کرد، بدون نیاز به عوض کردن قفل، فقط رمز، الگو، تگ یا طرح اثر انگشت پیش‌فرض را تغییر بدهد.

2. داشتن آرامش خاطر

برای اکثر ما پیش آمده که پس از خروج از خانه، باز هم این نگرانی در ما وجود دارد که واقعاً درب را قفل کرده‌ایم یا خیر؟ درحالی‌که قفل‌های هوشمند نیاز به این مورد ندارند و پس از بستن درب به‌دلیل داشتن سیستم الکترومکانیکی به طور خودکار قفل می‌شوند. این‌گونه افکار و نگرانی‌ها در طول روز می‌توانند بر میزان تمرکز و در نتیجه بر بهره‌وری ما اثر منفی بگذارند. پس هرچه سریع‎تر یک قفل دیجیتال هیوندای نصب کنید و با اطمینان هر روز به سر کار خود بروید.

3. دسترسی آسان

تجربه نشان داده است که استفاده از انواع قفل دیجیتال درب ضد سرقت، امکان دسترسی به درب، مخصوصاً برای خردسالان، افراد مسن یا معلول را بسیار راحت‌تر کرده است. به‌خصوص زمانی که صحبت از کودکان خردسال می‌شود که معمولاً نسبت به نگهداری کلیدهای خود سهل‌انگار هستند و والدین از این بابت خیلی نگران می‌شوند (به ویژه زمانی‌که منزل نیستند تا درب را برای کودک باز کنند). در این شرایط یک قفل دیجیتال با قابلیت تشخیص رمز یا کد، بهترین گزینه ممکن است چراکه حتی اگر خارج از شهر باشید می‌توانید رمز را از طریق تلفن یا پیام نوشتاری برای هرکسی به اشتراک بگذارید و برخلاف گذشته نیازی به بازگشت به خانه برای تحویل کلیدهای فیزیکی نیست. امروزه امکان باز کردن قفل‌های دیجیتال رادیوفرکانسی با فناوری بلوتوث گوشی‌های هوشمند یا اثرانگشت فراهم شده است و دیگر حتی نیازی به حمل کارت یا تگ نیز نیست.

4. افزایش راحتی

زندگی پرمشغله فعلی نیاز به راه‌حل‌هایی برای کوتاه‌تر، کارآمدتر و راحت‌تر کردن کارها دارد. با وجود انواع قفل دیجیتال درب ضد سرقت دیگر نیازی به حمل یک سری کلید بزرگ و در نتیجه نگرانی از بابت به سرقت رفتن یا جاگذاشتن آن‌ها ندارید. مطمئن باشید که هیچ سارقی به همین راحتی به اطلاعات امنیتی رمز، اثر انگشت یا کارت هوشمند شما دسترسی پیدا نخواهد کرد.

5. کاهش هزینه مالکان خانه‌های اجاره‌ای

یکی از بهترین گزینه‌ها برای افزایش امنیت خانه‌های اجاره‌ای، نصب قفل دیجیتال درب ضد سرقت است. صاحب‌خانه‌هایی که املاک خود را اجاره می‌دهند، معمولاً نگران این هستند که مستأجران پس از تحویل خانه، کپی از کلید آن داشته باشند. همین مسئله باعث شده است که مدام مجبور شوند برای حفظ امنیت مستاجران جدید، کـل مجموعـه قفل درب را تعویض کنند که در طولانی‌مدت هزینه‌بر است. درحالی‌که با ظهور قفل‌های دیجیتال دیگر نیازی به این مسئله نیست و فقط نیاز است که داده‌های پیش‌فرض، مانند رمز، الگو، تگ یا اثر انگشت تغییر کند.

6. حفظ زیبایی درب ضد سرقت

اگر دقت کنید، اکثر قفل‌های دیجیتال از نظر ظاهری بسیار زیباتر و لوکس‌تر از قفل‌های سنتی هستند. سطح براق، یکدست و ظریف آن‌ها باعث شده که مانند تلفن‎‌های هوشمند یا تبلت‌ها مدرن‌تر به نظر برسند. بنابراین با توجه به اینکه درب‌های ضد سرقت جدید ظاهر مدرن‎ و شکیلی دارند، پیشنهاد می‌کنیم به جای نصب قفل‌های سنتی، به فکر نصب یک قفل دیجیتال باشید.

7. دوام بالا

قفل‌های سنتی به دلیل استفاده مکرر و اینکه احتمال شکستن کلید در آن‌ها وجود دارد، معمولاً برای شما دردسر زیادی ایجاد می‌کنند. به‌همین‌دلیل قفل‌های دیجیتال در اثر نبود اصطکاک ناشی از سایش کلید، از دوام بیشتری برخوردار هستند.

یکی از نکات جالب در مورد قفل‌های دیجیتال جدید امکان نظارت آن‌ها است. مثلاً با توجه به اینکه کودک شما کد دسترسی به قفل دیجیتال درب ضد سرقت منزل را دارد، می‌توانید هر بار از راه دور و به کمک گوشی هوشمند، زمان باز و بسته شدن درب ورودی را کنترل کنید و از رفت‌وآمد به موقع کودک خود مطمئن شوید. اخیراً قفل‌های هوشمند پیشرفته مجهز به سیستم هشدار داخلی هستند؛ یعنی اگر کسی به زور وارد منزل شما شود به شما از طریق گوشی هوشمند هشدار می‌دهد و بدین شکل می‌توانید بدون فوت وقت با پلیس تماس بگیرید؛ هرچند برروی خود قفل‌های دیجیتال استاندارد، سیستم هشدار صوتی ضدسرقت نیز وجود دارد.

قابل ذکر است که انواع قفل ضد سرقت برای افزایش امنیت محل کار نیز گزینه عالی هستند. به‌همین ‎دلیل امروزه تعداد زیادی قفل الکترونیکی هوشمند متناسب با انواع مختلف مشاغل و سازمان‌ها طراحی شده‌اند. اگر یک ساختمان تجاری بزرگ یا هتل را اداره می‌کنید، سیستم‌های کنترل دسترسی مدرن و قفل‌های الکترونیکی هوشمند درب به شما این امکان را می‌دهند که سیستم‌های امنیتی خود را برای هر منطقه از ساختمان شخصی‌سازی کنید، در نتیجه به شما این امکان را می‌دهد که تعیین کنید دقیقاً چه کسی به کجا دسترسی پیدا کند.

سخن آخر

مطمئناً خودتان می‌دانید که اولین چیزی که سارقان به دنبال آن می‌گردند، یک کلید یدک پنهان زیر گلدان یا جاکفشی است. اگر آن را پیدا نکنند به سراغ شاه‌کلید یا ابزارهای خاص خود می‌روند که به راحتی قفل‌های معمولی و سنتی را باز می‌کنند. بنابراین در زمانی که مسافرت هستید باید مدام در مورد امنیت خانه خود نگران باشید. پیشنهاد ما به شما این است که با توجه به دلایل ذکر شده حتماً در کنار یک دوربین مداربسته، یک قفل دیجیتال درب ضد سرقت نیز نصب کنید تا در عین افزایش امنیت و راحتی از مزایای هوشمند بودن آن نیز بهره‌مند شوید. فراموش نکنید که معمولاً سارقان با ناامید شدن از باز کردن یا شکستن قفل‌های دیجیتال به سراغ ساختمان‌های دیگری می‌روند که دارای سیستم امنیتی ضعیف‌تری هستند!

نویسنده

تیم تحریریه گروه آمن

گروه آمن، برای بهره مندی هموطنان عزیز از آخرین مطالب حوزۀ قفل دیجیتال و هوشمندسازی ساختمان اقدام به انتشار مطالب می نماید، به امید روزی که ایرانیان، زندگی مدرن‌تری را تجربه کنند.

نظرات (11)

  1. رامان
    25 خرداد 1400 پاسخ

    باسلام
    در عكس هاي محصولات قفل ديجيتال معمولا رنگ طوسي و مشكي به كار رفته..آيا رنگ ديگه اي موجود نيست؟؟

  2. ارمان سازه
    25 خرداد 1400 پاسخ

    باسلام
    امكان سفارشي سازي قفل هاي هوشمند ضد سرقت وجود دارد؟

  3. حسيني
    29 خرداد 1400 پاسخ

    باسلام
    لطفا بفرماييد قفل دیجیتال بیومتریک قابليت تعريف چند اثر انگشت متفاوت را دارد؟

  4. يلدا عرفاني
    29 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    آيا قفل هاي ديجيتال ضد سرقت در اثر ضربه خوردن توسط سارق امكان شكسته شدن دارد؟

  5. صبا ترابي
    29 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    آيا قفل هوشمند با رنگ رزگلد هم موجود دارين؟

  6. فرهاديان
    29 خرداد 1400 پاسخ

    آيا قفل هاي ديجيتال مخصوص مكانهاي ديگر به جز منازل هم وجود دارد؟

  7. غلاميان پور
    29 خرداد 1400 پاسخ

    باسلام
    آيا سطح براق قفل ديجيتال هيونداي در اثر سايش دچارخط و خش ميشود؟

  8. علي پور
    29 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    باتوجه به اينكه انواع قفل‌های دیجیتال هیوندای قدرت مقاومت در برابر انواع حملات سارقان را دارند و در صورت آسیب دیدن توسط سارقان دارای گارانتی چند ساله هستند ميخواستم بدونم امكان باز شدن درب پس از آسيب توسط سارق وجود دارد يا خير؟؟

  9. علي پور
    29 خرداد 1400 پاسخ

    باسلام
    ممنون از نكات خيلي خوبي كه در اين مقاله به آنها پرداخته شد.
    لطفا در مورد انواع قفل ديجيتالي مخصوص هتلها نيز مطلبي قرار دهيد.
    با سپاس

  10. محمودي
    29 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    قفل هاي هوشمند هيونداي به چه نوع گوشي همراهي متصل ميشوند؟؟

  11. فرزاد
    29 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    درصورتي كه به هر دليلي قفل هوشمند درب باز نشد چه راهكاري تعبيه شده است؟

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان 09192651345