مقالات قفل دیجیتال

انواع قفل درب آپارتمان مدرن + راهنمای خرید

قفل درب آپارتمان دیجیتال
قفل درب آپارتمان دیجیتال

امنیت را به‌جرأت می‌توان بنیادی‌ترین مؤلفه بشر نامید که در تمامی طیف‌ها نظیر اجتماع، اقتصاد، فرهنگ و از همه مهم‌تر امنیت جانی خلاصه می‌شود؛ به طوری که اگر برای تأمین آن تلاشی صورت نگیرد دیریازود آسیب‌های شدیدی به اقشار جامعه وارد می‌شود. به همین سبب در این مطلب قصد داریم تا امنیت را به طور ویژه از بُعد اجتماعی آن و به طور جزئی‌تر از بُعد حریم خصوصی مورد بررسی قرار دهیم. با این پنداشت که برای پیشگیری از دستبرد و هرگونه تجاوز به حریم خصوصی خانه چه اقداماتی لازم است؟ مسلماً استفاده از سیستم‌های ضد سرقت نوین به‌ویژه انواع قفل درب آپارتمان می‌تواند به طور چشمگیری امنیت خانه را ارتقا بخشد.
درب‌های ساختمان نقش ویژه‌ای در تأمین امنیت و حفظ حریم خصوصی دارند؛ البته ناگفته نماند که درب‌ها بدون وجود قفل هیچ معنا و مفهومی نداشته و هرگز نمی‌توانند امنیت خانه را تأمین کنند؛ لذا پیش از خرید باید محل نصب قفل را انتخاب نمود و متناسب با شرایط و موقعیت مکانی خانه (منظور میزان امنیت محل و موقعیت جغرافیایی خانه) بهترین و امن‌ترین مورد آن را خریداری کرد. شایان‌ذکر است که اغلب درب‌های امروزی همگی دارای قفل‌های مختص به خود هستند که با این حال توصیه می‌شود برای ارتقای میزان امنیت آن از سایر قفل‌های موجود در بازار مثل قفل‌های دیجیتال نیز استفاده کرد.
با ما همراه باشید تا شما را با انواع قفل مدرن درب ورودی آپارتمان و خصوصیات آن‌ها آشنا کنیم. در این مقاله تنها به قفل‌های درب ورودی ساختمان اشاره شده و از پرداختن به قفل‌های داخل خانه و قفل‌های سنتی صرف‌نظر شده است. البته در مقالات بعدی وب‌سایت «گروه آمن»، به‌تفصیل در خصوص قفل‌های داخلی خانه صحبت شده که برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به بلاگ ما مراجعه کنید.

1- قفل هوشمند درب ساختمان

قفل‌های هوشمند درب ساختمان، به قفل‌های دیجیتالی گفته می‌شود که به سیستم هوشمندسازی خانه متصل می‌شوند. این قفل‌ها، دستگاه‌های قفل الکترومکانیکی هستند که بدون کلیدهای فیزیکی و با روش‌های دیگر مانند:

  • کنترل از راه دور (ریموت کنترل)،
  • اپلیکیشن موبایل،
  • اثر انگشت،
  • کارت (تگ)،
  • و رمز عددی و الگویی،

 قابل باز شدن هستند. منبع تغذیه این قفل‌ها، باتری است و از برق شهری استفاده نمی‌کند (نیازی به سیم‌کشی ندارند و مستقل از برق ساختمان هستند). به دلیل مقاوم بودن جنس بدنه و استفاده از سیستم‌های هوشمند احراز هویت، این نوع از قفل‌ها کارایی و ایمنی بسیار بالایی دارند. قفل‌های هوشمند، امکانات بسیار دیگری نیز برخوردار هستند که برای آشنایی با امکانات، مزایا و نحوۀ عملکرد قفل‌های هوشمند درب ساختمان به مقالۀ «خرید قفل دیجیتال»، مراجعه کنید.

2- قفل مغناطیسی درب ساختمان

قفل مغناطیسی یا به‌اصطلاح قفل مگنت نوعی قفل الکترونیکی است که به‌جای استفاده از رزوه و سوئیچ از انرژی مغناطیسی و الکتریکی به‌صورت هم‌زمان جهت باز و بسته کردن درب استفاده می‌کند.

ساختار:

قفل‌های مگنتی شامل یک ورق آرماتور و یک بخش الکترومغناطیسی، منبع تغذیه، قفل و زبانه آهنی و یک قفل مقابل برقی یا براکت می‌شوند. وجود آرماتور در قفل موجب می‌شود تا میدان مغناطیسی و خصوصیات آهن‌ربایی صرفاً به داخل درب منتقل شود تا این‌گونه امکان دست‌کاری آن وجود نداشته باشد؛ امری که امنیت درب را به طور قابل‌ملاحظه‌ای بالا می‌برد.

نحوه عملکرد قفل مغناطیسی یا مگنتی

نحوه عملکرد قفل آهنربایی بدین شکل است که یک جریان الکتریکی توسط یک منبع مرکزی (معمولاً توسط یک حلقه سیم یا منبع تغذیه) درون قفل ایجاد و موجب تولید امواج مغناطیسی یا همان خصوصیات آهنربایی می‌شود. این امواج به‌قدری خاصیت جذب و آهنربایی در قفل ایجاد می‌کنند که توان کافی برای نگه‌داشتن دو قطعه فلزی را فراهم کرده و موجبات چفت شدن و چسبیدن آن‌ها به هم را میسر می‌سازند.

معمولاً منبع اصلی جریان الکتریکی در این قفل‌ها “DC” است. به همین منظور هنگام استفاده از برق متناوب شهری به‌عنوان منبع اصلی جریان، حتی‌المقدور از یک مبدل جداگانه استفاده کنید.

مزایا:

  • فاقد استوانه یا زبانه مشخص
  • هرگز با اعمال فشار مکانیکی باز نمی‌شوند
  • امنیت بالا و عدم امکان ورود بدون کارت یا رمز
  • ایمن بودن به هنگام قطع برق و جلوگیری از ورود سارقین به منزل
  • نصب آسان و عملکرد سریع
  • عدم امکان دسترسی به جزئیات قفل و دست‌کاری نمود آن

3- قفل رمزدار درب ساختمان

یکی دیگر از انواع قفل درب ورودی ساختمان، قفل رمزی یا قفل رمزدار است که از یک صفحه‌کلید (لمسی یا فشاری) تشکیل شده است؛ به‌گونه‌ای که توسط همین صفحه‌کلید امکان باز و بسته شدن درب را فراهم می‌کند. این صفحه‌کلید تقریباً شبیه به صفحه‌کلید گوشی‌های موبایل بوده با این تفاوت که بزرگ‌تر و از امکانات امنیتی بیشتری برخوردار است.

ساختار:

قفل‌های رمزدار ساختار بسیار ساده‌ای دارند و اجزای تشکیل‌دهنده آن تنها در کلیدها و سیستم هوشمند درون آن خلاصه می‌شود. این سیستم هوشمند به کاربران اجازه می‌دهد تا رمزها و کدهای خود را در حافظه داخلی ذخیره کرده و برای سال‌ها از آن استفاده کنند. همچنین الگوریتم این قفل‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که امکان بازیابی رمز و جایگزینی آن‌ها را برای صاحب‌خانه‌ها در صورت لزوم فراهم می‌کند.

نحوه عملکرد قفل رمزدار درب ساختمان

نحوه عملکرد این قفل‌ها بسیار ساده است؛ به طوری که تنها به هنگام واردکردن صحیح رمز باز یا بسته می‌شوند. سیستم هوشمند این قفل‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که با وارد شدن رمز یا فشردن دکمه‌های صحیح، رزوه‌ها و قفل اصلی به حرکت در می‌آیند.

مزایا:

  • ادغام با سیستم‌های کنترل دسترسی
  • نصب آسان
  • امنیت بالاتر
  • دوام بالا
  • راحتی بیشتر

4- قفل کارتی درب ساختمان

از دیگر قفل‌های درب ورودی ساختمان می‌توان به قفل کارتی اشاره کرد. قفل کارتی دارای یک مغزی الکترونیکی است که مجوز ورود را تنها برای افرادی که دارای کارت مغناطیسی هستند و رمز آن را می‌دانند، صادر می‌کند. این قفل‌های به دو گروه آفلاین و آنلاین دسته‌بندی می‌شوند که هر یک مزایای خاص خود را دارند.

ساختار:

در این مدل از قفل‌ها به‌جای استفاده از کلید یا سوئیچ از یک کارت هوشمند RFID استفاده می‌شود. امری که مشکلات مربوط به حمل کلید نظیر گم‌شدن یا شکسته شدن آن را از بین می‌برد. البته، کارت‌ها نیز امکان مفقود شدنشان زیاد است اما این مسئله به‌اندازه کلیدها مشکل‌ساز نیست. ساختار قفل‌های کارتی بدین شکل است که یک نرم‌افزار در تلفن همراه یا رایانه نصب می‌شود و اطلاعات مربوط به هر کارت را در خود ذخیره می‌کند. سپس کارت‌ها با قرارگرفتن در صفحه‌کلید اصلی، اطلاعات خود را به نرم‌افزار منتقل می‌کنند.

قفل‌های کارتی از لحاظ نحوه باز و بسته شدن به دو صورت کارت IC یا تماسی RFID یا بدون تماس طراحی شده‌اند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

نحوه عملکرد قفل کارتی درب ساختمان

بین نحوه عملکرد قفل کارتی آنلاین با قفل کارتی آفلاین تفاوت عمده‌ای وجود دارد؛ به‌طوری‌که قفل‌های کارتی آفلاین مستقل از نرم‌افزار عمل کرده و هیچ ارتباطی بین آن‌ها نیست. در عوض تمامی مراحل به‌صورت دستی انجام شده و شخص برای ورود حتماً باید کارت خود را در باجه و روی صفحه کلیدی که توسط کابل به رایانه یا سیستم کنترل متصل شده قرار دهد تا اطلاعات آن از طریق بلوتوث یا امواج رادیویی به نرم‌افزار منتقل شود.

اما در قفل‌های کارتی آنلاین رابطه تنگاتنگی بین کارت و نرم‌افزار وجود دارد؛ به‌گونه‌ای که امکان چک کردن تمامی کارت‌ها از طریق نرم‌افزار وجود داشته و به‌صورت بی‌سیم می‌توان درب را باز و بسته کرد. این امر بدون نیاز به کابل‌کشی میسر است و امکان باز و بسته شدن درب حتی بدون نیاز به کارت و از طریق تلفن همراه نیز وجود دارد.

مزایا:

  • عدم نیاز به استفاده از کلید و حمل آن
  • امکان گزارش و ثبت تمام ترددها
  • مناسب برای هتل‌داران و مکان‌های ورزشی
  • مجهز به سیستم حفظ حریم خصوصی و عدم امکان باز شدن از بیرون محیط
  • غیر قابل کپی شدن
  • قابل نصب در تمامی ادارات، آپارتمان‌ها، مکان‌های عمومی و تجاری و …
  • امکان اعمال محدودیت با انجام زمان‌بندی برای دسترسی و تردد

سخن پایانی

در این مطلب به‌تفصیل در خصوص انواع قفل درب ساختمان و نمونه‌های نوین آن صحبت کردیم. همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره شد، تأمین امنیت خانه و حفظ حریم خصوصی از مهم‌ترین فاکتورهای امنیت اجتماعی بوده و همگی برای تأمین آن باید تلاش کنیم. خوشبختانه وجود انواع قفل ضد سرقت درب ورودی ساختمان و شرکت‌های معتبر موجب گشته تا دیگر خیال همه از بابت امنیت خانه‌هایشان آسوده باشد و بدون دغدغه فکری به انجام امور روزانه خود بپردازند.

امیدواریم که این مطلب توانسته باشد درک جامعی از انواع مدرن قفل درب آپارتمان به شما داده باشد تا هنگام خرید با دیدی وسیع قفل‌ها را انتخاب و خریداری نمایید.

اگر قصد خرید انواع قفل‌های درب ساختمان مدرن را دارید، مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت، کافی است درخواست مشاورۀ رایگان ثبت کنید یا سؤالات خود را در بخش نظرات مطرح کنید.

نیاز به مشاوره دارید؟ برای مشاوره رایگان در کنار شما هستیم

نویسنده

تیم تحریریه گروه آمن

گروه آمن، برای بهره مندی هموطنان عزیز از آخرین مطالب حوزۀ قفل دیجیتال و هوشمندسازی ساختمان اقدام به انتشار مطالب می نماید، به امید روزی که ایرانیان، زندگی مدرن‌تری را تجربه کنند.

نظرات (10)

  1. Ensums
    14 اردیبهشت 1400 پاسخ

    It seems brilliant phrase to me is

  2. راجع
    25 خرداد 1400 پاسخ

    باسلام
    قفل ديجيتال هيونداي قابليت ارائه گزارش ورود و خروج دارد؟

  3. پيدايش سازه
    25 خرداد 1400 پاسخ

    گروه ساختماني پيدايش سازه تمايل به خريد و استفاده از محصولات شما را در پروژه هاي خود دارد.از سايت ما بازديد كنيد.
    Peydaiesh.com

  4. فرهادي
    25 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    قيمت قفل هاي مغناطيسي رو از كجا ميتونم ببينم؟؟

  5. رضا
    29 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    ممنون از مطلب مفیدی که قرار دادین. لطفا در خصوص مفهوم هوشمند سازی ساختمان با استفاده از قفل دیجیتال بیشتر توضیح بدید.
    باسپاس

  6. نادیان
    29 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    اینکه این قفل ها بدون نیاز به استفاده از کلید و حمل آن کار را برای انسان ها ساده و راحت کرده است واقعا جذاب و قابل تامل است.
    سپاس از مطلب خوبی که گذاشتین.

  7. حسین
    29 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    لطفا راجع به ویژگی های قفل هوشمند مربوط به استخر و اماکن ورزشی اطلاعات بیشتری ارائه دهید.
    سپاس

  8. علیان
    29 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    در صورت قطع جریان برق ، عملکرد قفل مغناطیسی یا مگنتی به چه شکل انجام خواهد شد؟

  9. زهرا
    29 خرداد 1400 پاسخ

    باسلام
    جهت دریافت مشاوره کارشناس فنی شما جهت خرید قفل دیجیتالی باید با کدام شماره ها تماس گرفته شود؟

  10. حامدی
    29 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    آیا قفل های دیجیتال هیوندای در مقابل حرارت زیاد و رطوبت تا چه حد مقاوم است؟

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان 09192651345

به داشتن شما می‌بالیم

همکاران ما با شما تماس می‌گیرند.
لطفاً اطلاعات زیر را تکمیل کنید.