مقالات قفل دیجیتال

با قفل دیجیتالی، هوشمند سازی را از درب خانه شروع کن

قفل دیجیتالی هیوندای
قفل دیجیتالی هیوندای

تمامی افراد، به‌اندازه کافی با قفل‌ها و کلیدهای معمولی، آشنایی دارند. همه می‌دانند که استفاده از قفل و کلید در ساختمان باعث می‌شود تا امنیت آن تأمین گردد. اما قفل‌ها و کلیدهای معمولی و قدیمی، نشان داده‌اند که در بسیاری از مواقع خاص، نمی‌توانند به میزان کافی، ایمنی یک ساختمان را تأمین کنند و از این نظر دارای اشکالاتی هستند. این اشکالات در قفل‌های قدیمی باعث شد تا بسیاری از ساختمان‌سازان خانه‌های لوکس و مدرن به این فکر بیفتند که با استفاده از قفل‌هایی دیگر، مانند قفل دیجیتالی نسبت به تأمین امنیت لازم برای ساختمان‌هایشان اقدام کنند.

از طرف دیگر، بسیاری از دوستداران تکنولوژی‌های مدرن نیز به استفاده از ابزار جدیدی گرایش پیدا کردند تا علاوه بر حفاظت از امنیت و راحتی در ورود و خروج به ساختمان، به هوشمندسازی ساختمان و در نتیجه کنترل از راه دور خانه یا شرکت خود اقدام کنند. طبق این عوامل، قفل‌های دیجیتال به دلیل ویژگی‌هایی که داشتند برای برطرف کردن این نیازها، برگزیده شدند و توانستند جایگزین مناسبی برای قفل و کلیدهای سنتی و قدیمی باشند.

در این مقاله ویژگی‌های قفل‌های دیجیتالی را برای شما مطرح کرده‌ایم، تا شما هم به این نتیجه برسید که نخستین گام برای هوشمندسازی خانه، استفاده از قفل دیجیتالی است. مطمئن باشید شما نیز، عاشق قفل بدون کلید خواهید شد.

قفل دیجیتالی چیست؟

همان‌طور که می‌دانید هر یک از قفل‌ها، دارای اجزایی هستند. از جمله اجزای این محصولات، می‌توان از زبانه نام برد که از آن برای اتصال به درب و جلوگیری از باز شدن آن، استفاده می‌شود. در قفل‌های قدیمی و مکانیکی، برای باز و بسته کردن درب ساختمان از کلید استفاده می‌شود؛ اما در مقابل این محصولات، قفل‌های دیجیتالی هستند که با رمز عددی، رمز الگویی، تگ (کارت) یا اثر انگشت و توسط مکانیزم الکترومکانیکی باز و بسته می‌شوند؛ همچنین با قفل‌های دیجیتالی که به سیستم‌های هوشمندسازی ساختمان متصل می‌شوند، می‌توان از راه دور با اپلیکیشن موبایل نیز، درب خانه، محل کار و درب اتاق‌های هتل را باز یا بسته کنید تا به آسایش، امنیت و راحتی بیشتری نسبت به قفل‌های قدیمی برسید.

قفل‌های استاندارد دیجیتال، از بدنه بسیار مقاوم و سیستم‌های هشداری ساخته شده‌اند که باعث می‌شود این دسته از سیستم‌های دیجیتالی، از باکیفیت‌ترین و ایمن‌ترین قفل‌ها به شمار روند.

این محصولات تکنولوژیکی به نحوی طراحی و ساخته می‌شوند که بدون اینکه نیاز داشته باشید در تمامی مواقع، دسته‌ای از کلیدها را با خود حمل کنید، بتوانید با رمز، کارت یا اثر انگشتتان، راهی بدون کلید برای ورود به ساختمان مسکونی یا محل کار خود پیدا کنید. همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا ورود و خروج افراد به منزل و محل کارتان را کنترل نمایید و اجازۀ دسترسی موقت یا دائم به دیگران بدهید. قفل‌های مدرن دیجیتالی، برای باز و یا بسته کردن درب، از انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند، ازاین‌رو به این قفل‌ها، قفل الکترونیکی نیز گفته می‌شود.

ویژگی‌های قفل دیجیتالی

در حال حاضر بسیاری از افراد علاقه دارند تا در ساختمان لوکس و یا لاکچری خود از قفل‌های دیجیتالی استفاده کنند؛ چراکه این محصولات دارای ویژگی‌های خاصی هستند؛ بنابراین به‌کارگیری آن‌ها، باعث می‌شود تا علاقه‌مندان بتوانند به‌راحتی و آرامش موردنظر خود در زندگی دست یابند. از جمله ویژگی‌های قابل‌توجه قفل‌های دیجیتالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قابلیت اتصال به سیستم هوشمندسازی

همان‌طور که پیش‌ازاین نیز گفته شد، قفل‌های دیجیتال از جمله محصولاتی هستند که باتکیه‌بر فناوری‌های تازه و تکنولوژی‌های مدرن، طراحی و تولید می‌شوند؛ بنابراین در بیشتر موارد، این محصولات مجهز به سیستم هوشمندسازی نیز هستند. سیستم هوشمندسازی قفل‌های دیجیتال به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید قفل هوشمندتان را به بلوتوث، وای‌فای، ریموت و … متصل نمایید. این قابلیت می‌تواند کمک قابل‌توجهی در زمینه افزایش امنیت و راحتی در ورود و خروج به ساختمان موردنظر شما باشد.

به‌ویژه، قابلیت اتصال امن اینترنتی قفل‌های دیجیتالی هوشمند، این امکان را برای شما فراهم خواهد نمود که بتوانید در هر نقطه و در هر شرایطی که قرار دارید درب ورودی آپارتمان خود را قفل کنید و یا آن را باز کنید. از طرف دیگر می‌توانید ورود افراد مختلف به آپارتمان یا دفتر کارتان یا خروج آن‌ها را تحت کنترل و مدیریت خود در بیاورید.

زیبایی قفل‌های دیجیتال و تنوع محصول

لازم است بدانید که قفل‌های دیجیتالی به دلیل مزایای منحصربه‌فرد، کاربردهای بسیار زیادی نیز دارند. این عامل باعث شده تا تولیدکنندگان این محصولات نیز سعی کنند در ساخت قفل‌های دیجیتالی، علاوه بر کیفیت محصول و توجه به ویژگی‌های فنی، طراحی ویژه آن‌ها را نیز در نظر داشته باشند. بدین منظور و در حال حاضر، قفل‌های مدرن و لوکس دیجیتالی دارای انواع مختلفی هستند.

مدل‌های مختلف این دسته از محصولات از نظر نوع طراحی، سطح تأمین امنیت، قیمت و… با یکدیگر تفاوت‌هایی نیز دارند. لازم به ذکر است که این محصولات علاوه بر داشتن ویژگی‌های کاربردی در جهت افزایش امنیت، از نظر تنوع و همچنین زیبایی نیز در حد قابل قبولی قرار گرفته‌اند. رنگ‌بندی‌های مختلف و همچنین تنوعی از مدل‌ها باعث می‌شود تا شما بتوانید نوع مخصوص قفل را خریداری نمایید و بر ساختمان موردنظر خود نصب کنید.

سیستم ضد شوک قفل‌های دیجیتال

یکی از مزایای قابل‌توجه قفل‌های مدرن دیجیتالی وجود سیستم ضد شوک پیشرفته است. نحوه عملکرد این سیستم‌ها به این شیوه است که به‌محض اِعمال ولتاژی غیرمجاز به قفل دیجیتالی، سیستم آن خاموش شده و زبانه در وضعیت قفل قرار خواهد گرفت. این عامل نیز سبب می‌شود تا دسترسی به ساختمان، توسط افراد بیگانه یا غیرمجاز غیرممکن شود.

حفظ حریم خصوصی افراد با قفل‌های دیجیتال

این دسته از محصولات دیجیتال به طور معمول دارای یک قفل حریم خصوصی هستند. با استفاده از این امکان، می‌توان این قفل را فعال کرد. در شرایطی که این قفل بسته باشد، فردی نمی‌تواند به منزل مسکونی شما یا محیط کارتان وارد شود، حتی اگر آن فرد، رمز یا اثر انگشت یا تگ (کارت) تعریف شده در حافظۀ قفل دیجیتال را نیز در اختیار داشته باشد، همچنان اجازه ورود نخواهد یافت. این ویژگی یکی از ابتدایی‌ترین مزایا و خصوصیات قفل‌های دیجیتال به شمار می‌رود.

ضد حریق بودن قفل‌های دیجیتال

قفل‌های مدرن دیجیتالی، به طور معمول به‌صورت ضد حریق و یا مقاوم در برابر حوادثی مانند آتش‌سوزی ساخته می‌شوند. این قفل‌ها از جنس فولاد و همچنین پلاستیک فشرده ایجاد می‌شوند؛ بنابراین در برابر آتش و حرارت بالا، مقاومت قابل‌توجهی از خود نشان می‌دهند. این محصولات در بیشتر موارد می‌توانند تا دمای بالاتر از 55 درجه و یا 60 درجه را تحمل کنند؛ بنابراین و در بسیاری از مواقع از این نوع از محصولات مدرن در مراکز خاص از جمله مراکز دولتی و اداری، بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها، ورزشگاه‌ها و…. استفاده می‌شود.

از طرف دیگر و همان‌طور که می‌دانید در شرایطی که حادثه‌ای غیرمترقبه مانند آتش‌سوزی در یک ساختمان، روی می‌دهد قفل‌های قدیمی پس از اینکه به دمای حرارت بالایی می‌رسند، دچار مشکلاتی می‌گردند. در چنین شرایطی و در بسیاری از موارد، این قفل‌ها، از سمت داخل باز نمی‌شوند. این عامل نیز سبب می‌شود تا چنانچه فردی در ساختمان موردنظر باشد در آن محبوس شود و امکان خروج وی از ساختمان غیرممکن شود. اما قفل‌های دیجیتال این مشکل را نیز برطرف نموده‌اند. چراکه در طراحی این سیستم‌ها از سنسور ضد حریق استفاده شده است. وجود این سنسور باعث می‌شود تا در شرایطی مانند آتش‌سوزی، درب به‌صورت کاملاً خودکار باز شود و از به‌روز حوادث بیشتر از جمله حوادث جانی پیشگیری به عمل آید.

داشتن آلارم هشدار

یکی دیگر از ویژگی‌های به‌کاررفته در قفل‌های لوکس دیجیتالی که از طریق آن، امنیت ساختمان نیز افزایش قابل‌توجهی پیدا می‌کند، وجود آلارم‌های صوتی (آژیر) است. این آلارم‌های هوشمند، در شرایط ویژه، به‌عنوان نمونه، در مواقعی که دزد یا فردی بیگانه، قصد ورود به ساختمان شما را داشته باشد این امکان را به آن‌ها نخواهد داد. این محصولات دیجیتالی به نحوی طراحی می‌شوند که از هرگونه ورود غیرمجاز که مطابق میل شما نیست، جلوگیری خواهند کرد. این سیستم‌ها همچنین می‌توانند در برابر حوادثی مانند آتش‌سوزی، سیل، زلزله، سرقت، شوک الکتریکی، ضربه و … نیز شما را آگاه کنند تا بتوانید به‌موقع در این زمینه‌ها واکنش مناسبی را انجام دهید.

عملکرد خودکار قفل‌های دیجیتالی

ویژگی بسته شدن خودکار درب با استفاده از قفل‌های دیجیتالی یکی از ویژگی‌های قابل‌توجه و بسیار کاربردی برای این دسته از محصولات به شمار می‌رود. در بسیاری از مواقع این امکان وجود دارد که شما در مسیر حرکت به سمت محل کار و یا هر مکان دیگر، ناگهان به این شک دچار می‌شوید که آیا درب منزل خود را قفل کرده‌اید یا نه. قفل‌های دیجیتالی مدرن، به دلیل برخورداری از ویژگی بسته شدن اتوماتیک الکترومکانیکی، این شک و تردید را در شما از بین خواهند برد؛ به‌طورکلی می‌توان گفت قفل‌های دیجیتالی به نحوی ساخته می‌شوند که می‌توانند در چنین مواقعی قفل درب را به‌صورت کاملاً خودکار ببندند و نگرانی شما را برطرف کنند.

رمزهای امنیتی و یک‌بارمصرف

همان‌طور که می‌دانید هدف اولیه و اساسی از ساخت انواع قفل‌های دیجیتال، افزایش دادن امنیت در ساختمان به‌واسطه استفاده از راهکارهای مدرن و آسان است؛ بنابراین در ساخت این محصولات به ویژگی‌های امنیتی توجه خاصی می‌شود. برای نمونه با استفاده از قفل‌های دیجیتال، این امکان برای شما فراهم می‌شود که از رمزهای یک‌بارمصرف امنیتی استفاده کنید؛ بنابراین از این بابت نگرانی نخواهید داشت که آیا فردی دیگر رمز ورود شما به خانه خود را می‌داند یا نه و یا در مورد این موضوع دغدغه نخواهید داشت که از روی دسته کلید شما کلیدی ساخته شده یا نه؛ لذا می‌توانید از خانه و یا محیط کاری خود در برابر افراد غیرقابل‌اعتماد حفاظت کنید و در کنار آن از مزایای دیگر این محصولات نیز بهره‌مند شوید.

همچنین قابلیت رمز دومرحله‌ای، تابع رمز خیالی، سناریوهای ضدهک و ضدسرقت و آژیرهای امنیتی تعبیه شده در این قفل‌ها، امنیت آن‌ها را چندبرابر کرده است.

راحتی در رفت‌وآمد

این دسته از محصولات مدرن و به‌روز، نقشی قابل‌توجه در راحت شدن نحوۀ زندگی دارند. از جمله ویژگی‌های این سیستم‌ها، می‌توان به این مورد اشاره کرد که قفل‌های دیجیتالی با ارائه راهکارهای هوشمند و بدون کلید این امکان را برای شما فراهم خواهند کرد که بتوانید به‌راحتی به محل کار و ساختمان خود وارد شوید یا از راه دور، به کنترل رفت‌وآمدها بپردازید. از طرف دیگر بسیاری از مشکلاتی را که در زمینه قفل‌ها و کلیدهای قدیمی با آن مواجه بودید را تجربه نکنید. از جمله این موارد می‌توان به گم‌کردن کلید، حمل دسته کلید سنگین، جا گذاشتن آن، سرقت کلید، ساخته‌شدن از روی آن و … اشاره کرد.

قیمت‌های متنوع قفل‌های دیجیتال

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که برای خرید یک قفل کاربردی دیجیتال برای آپارتمان یا دفتر کار خود لازم است قیمت‌های بسیار بالایی را بپردازند، درصورتی‌که این‌طور نیست؛ چون قفل‌های دیجیتالی، دارای طیفی بسیار وسیع با ویژگی‌های مختلف هستند؛ بنابراین تنوعی از قیمت‌ها نیز وجود دارند (برای آشنایی با عوامل مؤثر بر قیمت این قفل‌ها، لطفاً مقالۀ قیمت قفل دیجیتال را بخوانید). درنتیجه، شما می‌توانید قفل موردنظر خود را متناسب با بودجه‌ای و امکاناتی که انتظار دارید، انتخاب کنید.

هرچند که سرمایه اولیه برای خرید قفل‌های مدرن، نسبت به قفل‌های سنتی، بالاتر است، اما این دسته از قفل‌ها، در مقابل قفل و کلیدهای قدیمی و مکانیکی، هزینه‌های تعمیر و نگهداری پایین‌تری دارند. همچنین، اگر صاحب‌خانه هستید، نیاز نیست هربار قفل را عوض کنید، بلکه کافی است، رمز یا اثر انگشت یا تگ جدیدی را تنظیم کنید و این‌گونه هزینه‌های شما در بلندمدت کاهش می‌یابد.

نکته دیگری که باید در این بخش به آن اشاره شود این است که امنیت ایجاد شده توسط این سیستم‌ها به‌اندازه‌ای ارزشمند است که نمی‌توان بر روی آن قیمت‌گذاری کرد؛ همچنین به‌کارگیری این قفل‌ها به دلیل دارابودن سناریوهای اضطراری مثل آتش‌سوزی، سرقت و… باعث می‌شود تا از بروز بسیاری از اتفاقات ناگوار جلوگیری شود. اتفاقاتی که به طور حتم موجب ضرر و زیان بیشتری خواهند شد.

مصرف بهینه انرژی

یکی از ویژگی‌های قفل‌های دیجیتالی این است که این محصولات انرژی بسیار کمی را مصرف می‌کنند. به طور معمول انرژی موردنیاز این سیستم‌ها از طریق باتری‌های قلمی، تأمین خواهد شد؛ بنابراین لازم است در هنگام خرید این محصولات نکته‌ای را در نظر داشته باشید و آن نکته این است که باید نوعی از قفل را انتخاب و خریداری کنید که در طول زمان، نیاز کم‌تری به تعویض باتری داشته باشند تا باتوجه‌به این نکته بتوانید هزینه‌های خود را نیز کاهش دهید.

در قفل‌های دیجیتال هیوندای مصرف باتری‌ها بسیار بهینه است و با 4 باتری قلمی آلکالین حدود 3600 مرتبه می‌توان درب را بازو بسته کرد (اگر در روز به‌طور متوسط 10 بار درب بازو بسته شود، این باتری‌ها حدود یک سال عملکرد درستی خواهد داشت). لازم به ذکر است، در دستگیره‌های دیجیتال هیوندای قبل از اتمام کامل باتری‌ها، آلارم هشدار فعال می‌شود؛ همچنین 4 باتری پشتیبان در این قفل‌ها تعبیه شده است.

کیفیت تولید مناسب

به طور معمول قفل‌های دیجیتال از نظر سطح کیفی و ساخت، در حد بسیار بالایی قرار گرفته‌اند. این محصولات علاوه بر بدنه مقاوم، دارای مغزی ضد سرقت نیز هستند. توجه به کیفیت ساخت باعث می‌شود تا هزینه‌های نگهداری از این محصولات و تعمیر آن‌ها بسیار کم باشد و این قفل‌ها بتوانند عمر و دوام بیشتری نیز داشته باشند. از طرف دیگر کیفیت ساخت و توجه به این عامل باعث می‌شود تا این محصولات بتوانند در موقعیت‌های مختلف آب‌وهوایی و در مناطق مختلف جغرافیایی، دارای کارکرد درستی باشند. این قفل‌ها می‌توانند در برابر رطوبت محیط دوام داشته باشند و یا در برابر برش، دریل، ضربه و … استقامت کنند.

نیاز به مشاوره دارید؟ برای مشاوره رایگان در کنار شما هستیم

نویسنده

تیم تحریریه گروه آمن

گروه آمن، برای بهره مندی هموطنان عزیز از آخرین مطالب حوزۀ قفل دیجیتال و هوشمندسازی ساختمان اقدام به انتشار مطالب می نماید، به امید روزی که ایرانیان، زندگی مدرن‌تری را تجربه کنند.

نظرات (11)

  1. زهره مددي
    9 تیر 1400 پاسخ

    باسلام
    خيلي عالييييي بود.ميخواستم ببينم از طريق گوشي هاي آيفون هم ميتوان قفل ديجيتالي را كنترل نمود؟

  2. حسین
    10 تیر 1400 پاسخ

    سلام
    بسیار سپاسگزارم بابت مطلب خیلی خوبی که گذاشتین.من چون استفاده از تکنولوژی را در راستای امنیت و راحتی دوست دارم این نوع قفل دیجیتالی بسیار به‌دردم میخوره.
    خداقوت

  3. شهسواری
    10 تیر 1400 پاسخ

    سلام
    آیا قفل دیجیتالی هیوندای به هر نوع سیستم هوشمند ساختمان ها سازگار میشود؟
    چگونه میتوان از آخرین قیمت اجناس شما مطلع شد؟

  4. رضا
    10 تیر 1400 پاسخ

    سلام
    باتوجه به اینکه یکی از مزایای قابل‌توجه قفل‌های مدرن دیجیتالی وجود سیستم ضد شوک پیشرفته است ، لطفا در خصوص این ویژگی توضیحات بیشتری ارائه دهید. با تشکر

  5. نادیان
    10 تیر 1400 پاسخ

    سلام
    باتوجه به کیفیت بالای قفل های دیجیتال هیوندای که موجب شده هزینه‌های نگهداری از این محصولات و تعمیر آن‌ها بسیار کم باشد و این قفل‌ها بتوانند عمر و دوام بیشتری نیز داشته باشند، آیا کلیه قطعات یدکی این قفل ها در نمایندگی اصفهان موجود است؟آیا تعمیر قفل ها توسط شرکت شما انجام میگیرد؟

  6. شاهین
    10 تیر 1400 پاسخ

    سلام
    منظور از سیستم‌ آلارم که می‌توانند در برابر حوادثی مانند آتش‌سوزی، سیل، زلزله، ضربه و … نیز شما را آگاه کنند چیست؟یعنی با بروز زلزله قفل درب هوشمند شروع به آژیر زدن میکند؟آیا این سیستم خطا هم دارد؟ در صورت ایجاد صدای اشتباه چگونه میتوان صدا را قطع نمود؟

  7. قلی پور
    10 تیر 1400 پاسخ

    در جایی از مقاله گفتین: این محصولات تکنولوژیکی به نحوی طراحی و ساخته می‌شوند که بدون اینکه نیاز داشته باشید در تمامی مواقع، دسته‌ای از کلیدها را با خود حمل کنید، بتوانید با رمز، کارت یا اثر انگشتتان، راهی بدون کلید برای ورود به ساختمان مسکونی یا محل کار خود پیدا کنید.در صورتی که رمز عبور را فراموش کرده باشیم چه راهکاری برای باز نمودن درب تعبیه شده است؟

  8. طهماسبی
    10 تیر 1400 پاسخ

    سلام
    کاربرد رمزهای امنیتی و یک‌بارمصرف در قفل هوشمند ضد سرقت درب منزل چیست؟

  9. شیلا شیدایی
    10 تیر 1400 پاسخ

    سلام
    آیا کار کردن با این قفل ها و استفاده از امکانات آنها مانند تغییر رمز عبور و … نیاز به مهارت و دانش خاصی است؟

  10. امن سازان اصفهان
    10 تیر 1400 پاسخ

    سلام
    باتوجه به اینکه نخستین گام برای هوشمندسازی خانه، استفاده از قفل دیجیتالی است، آیا قفل های هوشمند قابلیت اتصال به اینترنت و هدایت آنها از راه دور را دارا میباشند؟

  11. حاج صادقی
    10 تیر 1400 پاسخ

    باسلام
    آیا نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش قفل هوشمند هیوندای در شهر مشهد هم دارید؟

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان 09192651345

به داشتن شما می‌بالیم

همکاران ما با شما تماس می‌گیرند.
لطفاً اطلاعات زیر را تکمیل کنید.