مقالات قفل دیجیتال

راهنمای 0 تا 100 خرید بهترین قفل کارتی

قفل کارتی هیوندای (تگ)
قفل کارتی هیوندای (تگ)

قفل کارتی با کارتی از جنس پلاستیک مسطح و مستطیل شکل با ابعاد مشابه کارت اعتباری یا گواهینامه رانندگی، باز می‌شود. همچنین در برخی از قفل‌های دیجیتال، به‌جای استفاده از کارت، از تگ استفاده می‌شود. تگ یا کارت، یک الگوی فیزیکی یا دیجیتالی را ذخیره می‌کند که مکانیزم درب، از این الگو پشتیبانی می‌کند.

برای آشنایی با کاربرد قفل‌های کارتی و نکات خرید بهترین قفل کارتی با ما در ادامه همراه باشید.

روش کار قفل‌های کارتی

این نوع قفل، یک رمز امنیتی دارد و شخص استفاده‌کننده به‌وسیله آن می‌تواند به‌صورت الکتریکی درب را بازکرده و به فضای داخل ورود کند. یک سیستم بر روی دستگیره درب نصب می‌شود که شبیه به دستگاه‌های کارت‌خوان است، سپس کارت یا تگ همچون کارت اعتباری بر روی آن دستگاه قرار می‌گیرد و قفل درب باز می‌شود. استفاده از انواع قفل کارتی کم‌کم قفل‌های سنتی قدیمی را ازرده‌خارج می‌کند.

قفل کارتی به این طریق کار می‌کند که مجوز دسترسی برای باز شدن درب بر روی دستگاهی که روی دستگیره درب نصب می‌شود، قرار داده می‌شود و هم‌زمان یک تراشه هم درون کارت وجود دارد. کد مذکور توسط کارت‌خوان روی درب شناسایی شده و سیگنالی را به قفل می‌فرستد. اگر این سیگنال صحت اطلاعات را تأیید کرد که قفل درب باز می‌شود و در غیر این صورت اجازه باز شدن قفل درب صادر نخواهد شد. تمامی مراحل فوق طی کمترین زمان و حدود چند ثانیه طول می‌کشد و پس از مدتی، عاشق قفل بدون کلید می‌شوید.
تگ RF قفل دیجیتال جایگزین کلید

مزایا و معایب استفاده از قفل کارتی

اطلاع از مزایا و معایب قفل کارتی همچون سایر محصولات دیجیتال می‌تواند آگاهی کاربر را نسبت به استفاده از این محصولات بالا ببرد. در ادامه برخی مزایا و معایب این نوع قفل‌ها شرح داده شده است.

مزایای استفاده از قفل کارتی

  • استفاده آسان

استفاده از این نوع قفل‌ها بسیار راحت و آسان است چراکه تگ‌ها یا کارت‌هایی که به‌عنوان کلید از آن استفاده می‌شود بسیار سبک و قابل‌حمل است و همچون یک کارت اعتباری می‌تواند در کنار سایر کارت‌ها قرار بگیرد. برخی از مدل‌های آن را حتی می‌توان بر روی گوشی موبایل نصب کرد! با استفاده از قفل کارتی از حمل دسته‌کلیدهای فلزی سنگین و جاگیر خلاص می‌شوید.

  • کنترل راحت ورود و خروج‌ها

قفل کارتی هتلی یکی از پرکاربردترین انواع قفل کارتی است که در سازمان‌ها و هتل‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. یکی از دلایل استفاده از این نوع قفل‌ها کنترل آسان ورود و خروج‌ها و حفظ امنیت بیشتر است به این شکل که برای هر کاربر یک کارت شناسایی در نظر گرفته می‌شود و به‌وسیله آن ورود و خروج و حتی زمان رفت‌وآمدها ثبت و کنترل می‌شود.

  • امنیت بیشتر

کنترل دقیق زمان و تاریخ ورود و خروج‌ها در هر مکانی که قفل‌های هوشمند کارتی نصب می‌شود، باعث بالارفتن ایمنی آن محل خواهد شد. افرادی که به‌تازگی صاحب‌خانه شده‌اند و یا صاحب‌خانه‌هایی که در بازه‌های زمانی مختلف مجبور به تغییر مستأجران خود هستند دیگر بدون نیاز به تعویض قفل و خرید کلید، می‌توانند از این مدل قفل‌ها استفاده کنند. ضمن این‌که در سایر مکان‌های عمومی که ورود و خروج‌ها باید کنترل و محدود شود، مانند اتاق مدیران در سازمان‌ها، آزمایشگاه‌ها و … استفاده از انواع قفل کارتی می‌تواند بسیار کارگشا باشد.

  • مقرون‌به‌صرفه بودن

مقرون‌به‌صرفه بودن یکی از نکات کلیدی است که به هنگام تهیه قفل می‌تواند موردتوجه قرار بگیرد. پیشنهاد ما برای قفل دیجیتال با قیمت مناسب، در صورتی که تعداد افراد زیاد و مختلفی رفت‌وآمد دارند، قفل‌های کارتی است چراکه تکنولوژی ساده این نوع کارت‌ها باعث شده است که با قیمتی کاملاً مناسب در اختیار کاربران قرار داشته باشد.

معایب استفاده از قفل کارتی

  • وابستگی به تلفن همراه و سیستم شبکه

ارتباط قفل‌های هوشمند دیجیتالی با کاربران به‌صورت معمول از طریق وای‌فای یا بلوتوث است و اگر به هر دلیلی همچون گم‌شدن یا سرقت تلفن همراه کاربر، دسترسی به تلفن همراه قطع شود، استفاده‌کننده قادر به ارتباط با فضای داخلی نخواهد بود. این مشکل در قفل‌های دیجیتال هیوندای، با کلید مکانیکی اضطراری و سایر روش‌های جایگزین باز شدن قفل، مثل رمز عبور عددی و الگویی، حل شده است.

  • قابلیت بالای هک شدن

اگرچه قفل کارتی در افزایش امنیت بسیار مؤثر است، اما هک شدن آن توسط هکرها هم محتمل است. راه‌حل این مشکل البته در این است که سیستم به‌گونه‌ای طراحی شود که در صورت استفاده کاربر غیرمجاز سریعاً اطلاع‌رسانی شود. این مشکل با الگوریتم‌های پیچیدۀ امنیتی و سناریوهای ضد هک و ضد سرقت و هشدارهای صوتی در قفل کارتی دیجیتال هیوندای حل شده است.

  • تمام شدن باطری

برخی از قفل‌های هوشمند همچون قفل برقی هتل ممکن است که با باطری کار کنند و زمانی که باطری تمام می‌شود دستگاه از کار خواهد افتاد. پس توجه به این نکته ضروری است که همیشه باطری یدک در دسترس داشته باشید. در قفل‌های هتلی هیوندای، این مشکل با باطری پشتیبان و برق‌رسانی اضطراری توسط باتری کتابی از دستگیرۀ خارجی (با داشتن عملکرد ضد شوک الکترونیکی) و کلید مکانیکی (غیر قابل کپی) برطرف شده است.

انواع کارت در قفل‌های کارتی

قفل‌های کارتی انواع مختلفی دارند که کارت ویگند، کارت مغناطیسی، کارت  RFID (تگ RF) و کارت NFC نمونه‌های از این مدل کارت‌ها است. در ادامه به توضیح مختصری درباره این مدل‌ها می‌پردازیم.

  • 1- کارت ویگند (Wiegand Cards)

کارت ویگند یکی از اولین کارت‌های جایگزین کلید بود که ساخته شد. نام این کارت‌ها باتوجه‌به نام مخترع آن جان آر ویگند، با این عنوان نام‌گذاری شد. نحوه عملکرد این نوع کارت‌ها به این شکل است که یک سیم از آهن، کبالت و وانادیوم حرارت داده شده و با عبور از میدان مغناطیسی قطب را تغییر می‌دهد. یک حسگر پالس هم پس از کارت کشیدن سیم‌های رت را از طریق همین میدان مغناطیسی به داده موردنظر تبدیل می‌کند.

این نوع کارت‌ها در حال حاضر تقریباً ازرده‌خارج شده‌اند.

  • 2- کارت مغناطیسی (Swipe Cards)

عملکرد کارت‌های نوار مغناطیسی به این شکل است که نوار مشکی که پشت این کارت‌ها قرار دارد (شبیه کارت‌های بانکی) شامل آهنرباهای کوچکی است که با کشیدن در دستگاه کار می‌کند. به این صورت که وقتی کارت در دستگاه کشیده می‌شود آهن‌رباها با ایجاد ولتاژ متفاوت اقدام به بازکردن قفل می‌کنند.

  • ۳- کارت آراف‌آی‌دی (RFID Cards) یا تگ (RF Tags)

در برخی مدل‌های قفل کارتی، قفل بدون نیاز به کشیدن و یا لمس کارت باز می‌شود. این تکنولوژی بدین صورت است که از فرکانس‌های رادیویی شناسایی برای انتقال اطلاعات استفاده می‌شود. کارت‌های RFID توسط یک باطری لیتیوم از طریق دستگاه کارت‌خوان شارژ می‌شود تا بتواند سیگنال رادیویی را ارسال کند و وقتی به دستگاه کارت‌خوان نزدیک می‌شود شناسه را ارسال کرده و پس از تأیید توسط دستگاه درب باز می‌شود. دستگیره هتلی دیجیتال کارتی معمولاً از تکنولوژی کارت‌های RFID استفاده می‌کند. تگ‌های RF به شکل جا‌سوئیچی هستند و معمولاً دو عدد از آن‌ها در بستۀ قفل‌های دیجیتال وجود دارد ولی می‌توان تعداد بیشتری نیز از خریدار بنا بر نیاز دریافت کرد.

نمونه‌ای از این قفل‌ها که از تکنولوژی تگ RF بهره می‌برد و برای اتاق‌های داخلی خانه و هتل‌ها مناسب است، قفل اتاقی یا هتلی هیوندای است. این مدل از رمز عبور عددی و الگویی نیز پشتیبانی می‌کند.قفل کارتی (هتلی) هیوندای 1100

با توجه به نکاتی که در خصوص قفل‌های دیجیتال کارتی ذکر شد، قفل دیجیتال هیوندای مدل HDL-1100SK، امکانات و قابلیت‌های کاملی دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • دارای نمایشگر لمسی ضد خش
  • قابل باز شدن هم با رمز عبور و هم با کارت
  • امکان استفاده هم‌زمان از رمز و کارت
  • جنس بدنه دستگیره از فلز
  • قابلیت استفاده از 4 رمز 4 تا 12 رقمی
  • امکان استفاده از 30 کارت یا تگ
  • امکان یک‌طرفه کردن ورود و خروج (قفل حریم خصوصی)
  • امکان نصب دستگیره در کنار قفل اتاقی هیوندای
  • دارای کنترل از راه دور و امکان کنترل تحت شبکه هوشمند
  • قابلیت قفل خودکار درب به‌صورت الکترونیکی
  • هشدار آتش، دما و ضربه
  • هشدار تمام شدن باطری

قفل کارتی مذکور را که برای محیط‌های داخلی همچون درب اتاق هتل‌ها، ادارات و منازل بسیار مناسب است را می‌توانید به‌صورت آنلاین خریداری کنید.

  • 4- کارت اِن‌اف‌سی (NFC Cards)

تکنولوژی  NFC با سرعت 56/13 مگاهرتز در قفل کارتی که نیازی به لمس و یا کشیده شدن ندارد، وجود دارد. این نوع کارت‌ها قابلیت این را دارند که بیشتر از کارت‌های 125 کیلوهرتزی ذخیره‌سازی را انجام دهند.

نصب قفل کارتی بر روی درب‌های معمولی

در حال حاضر مدل‌های مختلفی از قفل‌های کارتی تولید شده و در دسترس قرار دارند، اما بیشتر آن‌ها قفل کارتی درب ضد سرقت هستند و برای این نوع درب‌ها طراحی شده‌اند، اما این بدان معنا نیست که قفل دیجیتال کارتی برای درب‌های معمولی چوبی یا پلی‌وود یا PVC منازل وجود ندارد. توجه به این نکته ضروری است که استفاده از هر نوع قفل کارتی بر روی درب‌های دوجداره ضدسرقت، امنیت بیشتری را به ارمغان خواهد آورد. همچنین این قفل‌ها بر روی درب‌های داخلی خانه، سازمان‌ها و درب ورودی اتاق هتل‌ها بسیار کاربرد دارد.

با نصب یک قفل دیجیتال هتلی بر روی درب ضد سرقت، امکان ورود غیرمجاز تا حد بسیار زیادی غیرممکن خواهد شد. با نصب قفل کارتی روی درب‌های منزل و محل کار خود امنیت محیط به طور کامل برقرار شده و گام بزرگی در مسیر ایمنی صددرصدی برداشته خواهد شد.

سخن پایانی

آنچه به آن پرداخته شد، شناسایی قفل‌های کارتی و انواع آن و اطلاع از مزایا و معایب قفل‌های دیجیتال برای استفاده عمومی بود و همچنین توجه به این نکته که در حال حاضر مدل‌های مختلفی از قفل‌های کارتی تولید شده و در دسترس قرار دارند، اما بیشتر آن‌ها قفل کارتی درب ضد سرقت هستند و برای این نوع درب‌ها طراحی شده‌اند، اما این بدان معنا نیست که قفل دیجیتال کارتی برای درب‌های معمولی منازل وجود ندارد. توجه به این نکته ضروری است که استفاده از هر نوع قفل کارتی بر روی درب‌های دوجداره به‌هرحال امنیت بیشتری را به ارمغان خواهد آورد.

نیاز به مشاوره دارید؟ برای مشاوره رایگان در کنار شما هستیم

نویسنده

تیم تحریریه گروه آمن

گروه آمن، برای بهره مندی هموطنان عزیز از آخرین مطالب حوزۀ قفل دیجیتال و هوشمندسازی ساختمان اقدام به انتشار مطالب می نماید، به امید روزی که ایرانیان، زندگی مدرن‌تری را تجربه کنند.

نظرات (10)

  1. شهسواری
    10 تیر 1400 پاسخ

    سلام
    با توجه به اینکه کارت یا تگ همچون کارت اعتباری بر روی آن دستگاه قرار می‌گیرد و قفل درب باز می‌شود، آیا امکان کپی برداری از کارت درب هوشمند توسط سارقین وجود دارد؟

  2. نادر
    10 تیر 1400 پاسخ

    سلام
    در خصوص ساختمان هایی که تعداد افراد زیادی به آنها ورود و خروج دارند استفاده از تگ یا کارت جهت استفاده از قفل هوشمند منطقی است؟هر قفل درب چند تگ دارد؟

  3. ضادقیان خراسانی
    10 تیر 1400 پاسخ

    سلام و عرض ادب
    لطفا در خصوص کارت مغناطیسی (Swipe Cards) که برای قفل هوشمند استفاده میشود توضیحات بیشتری ارائه کنید.
    ممنون

  4. ضیاعی
    10 تیر 1400 پاسخ

    قیمت انواع کارت در قفل‌های کارتی هوشمند متفاوت است؟از نظر شما برای استفاده از این قفل ها در اتاق های یک هتل کدام نوع کارت را پیشنهاد میکنید؟

  5. نادیان
    10 تیر 1400 پاسخ

    سلام و خسته نباشید
    آیا میتوان از قفل های هوشمند کارتی برای استخر ها و باشگاه های ورزشی هم استفاده نمود؟

  6. شاهرودی
    10 تیر 1400 پاسخ

    سلام
    آیا قفل دیجیتال کارتی برای درب‌های معمولی چوبی یا پلی‌وود یا PVC منازل هم قابل استفاده است؟

  7. شاهرخ رجایی
    10 تیر 1400 پاسخ

    سلام
    آیا امکان گرفتن گزارش ورود و خروج در قفل های کارتی هوشمند وجود دارد؟

  8. حاج رسولی
    10 تیر 1400 پاسخ

    سلام
    آیا قفل هوشمند برای درب گاو صندوق هم کاربرد دارد؟میتوان از راه دور باز یا بسته بودن آن را کنترل نمود؟
    باسپاس

  9. زهرا سادات قربانی
    10 تیر 1400 پاسخ

    سلام
    تفاوت کارت اِن‌اف‌سی (NFC Cards) و کارت آراف‌آی‌دی (RFID Cards) در چیست؟

  10. ناطق
    10 تیر 1400 پاسخ

    سلام
    علت اینکه کارت ویگند (Wiegand Cards) که از ابتدا در قفل های هوشمند استفاده میشده در حال از رده خارج شدن است چیست؟

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان 09192651345

به داشتن شما می‌بالیم

همکاران ما با شما تماس می‌گیرند.
لطفاً اطلاعات زیر را تکمیل کنید.