مقالات قفل دیجیتال

دستگیره الکترونیکی ، راهکار برتر صنعت قفل‌وکلید برای داشتن خانۀ مدرن

دستگیره الکترونیکی درب ضدسرقت آپارتمان

با پیشرفت تکنولوژی و الکترونیکی شدن بسیاری از ابزار و لوازم دنیای اطراف ما، شاهد ورود انواع مدل‌های دستگیره و قفل الکترونیکی به بازار هستیم. در بسیاری از منازل لوکس و مدرن، دیگر از دستگیره‌های قدیمی استفاده نمی‌شود و معمولاً از قفل‌های الکترونیکی برای بستن درب‌ها استفاده می‌شود. اسم دستگیره الکترونیکی شاید کمی غلط‌انداز باشد، چون در بسیاری از مدل‌های آن، دیگر دستگیره‌ای وجود ندارد و از مدل دستگیره‌های پوش و پول الکترونیکی استفاده می‌شود. این درب‌ها با کارت، اثرانگشت، رمز الگویی و یا وارد کردن رمز عبور عددی باز می‌شوند؛ بنابراین با دستگیره الکترونیکی شما هرگز نگران حمل کلیدهایتان و یا گم کردن آن‌ها نخواهید بود.
در این مطلب قصد داریم درباره این دستگیره‌های نوین و روش عملکرد آن‌ها صحبت کنیم.

آشنایی با دستگیره الکترونیکی

دستگیره الکترونیکی راهی برای جایگزینی کلیدها یا افزودن ویژگی‌های خودکار مانند قفل کردن یا باز کردن قفل از راه دور است. هرچند این تکنولوژی پیش‌تر در اتومبیل‌ها به کار رفته است، اما اکنون بسیاری از متخصصین امنیت، استفاده از آن را برای درب منازل و یا مشاغل پیشنهاد می‌دهند. دستگیره الکترونیکی دارای یک حافظه اصلی است که کدها و رمز‌هایی که به آن داده شده است را به خاطر می‌سپارد و با استفاده از میکروکنترلر به عنوان سیستم فرماندهی، اقدام به باز کردن درب می‌کند. امروزه این قفل‌ها در مجتمع‌های مسکونی، تجاری، ادارات، هتل‌ها و… استفاده می‌شود.

فرمان باز و بسته شدن به وسیله کارت یا صفحه کلید انجام می‌شود و در مدل‌های پیشرفته‌تر این دستگیره‌ها از حسگرهای بیومتریک استفاده شده است. همچنین حافظه این دستگاه برای نگهداری کدها و اثر انگشت‌هایی که برای باز کردن درب تعبیه شده است کاربرد دارد. معمولاً برای مدل‌هایی که دارای صفحه کلید هستند، رمزهای 3 تا 16 رقمی می‌توان تعیین کرد. در مدل‌هایی که حسگر بیومتریک دارند، از اثر انگشت استفاده می‌شود.

مقایسه دستگیره‌های سنتی با دستگیره‌های الکترونیکی

بین استفاده از دستگیره الکترونیکی و روش‌های قدیمی بحث‌های زیادی است و موافقان و مخالفان بسیاری دارند. هر روش قفل کردن مانند کلیدهای فلزی، کارت رمز، ریموت یا کنترل از راه دور، معایب زیادی دارد و اصلی‌ترین آن نیاز به وسیله‌ای برای باز کردن درب است. هرچند با ورود صفحات تشخیص اثر انگشت، این عیب از بین رفته است. بسیاری از متخصصین امنیت بر این باورند که به‌شرط استفاده از دستگیره های الکترونیکی استاندارد و معتبر، این دستگیره‌ها از دستگیره های سنتی بسیار سخت‌تر باز می‌شوند و در مقابل شوک‌های فیزیکی مقاوم‌تر هستند.

در بسیاری از دستگیره‌های هوشمند درب‌ها از روش ترکیبی استفاده می‌شود تا در صورت عمل نکردن هر حسگر یا قفلی، بتوان با شیوه دیگری درب را باز کرد (به این دستگیره‌ها، قفل دیجیتال فول‌آپشن گفته می‌شود). در حالت کلی می‌توان گفت که این دستگیره‌های نوین امنیت بیشتری نسبت به دستگیره‌های قدیمی دارند و استفاده از آن‌ها راحت‌تر است.

امنیت بیشتر با دستگیره الکترونیکی

اصلی‌ترین دلیل استفاده از دستگیره الکترونیکی امنیت بالای آن نسبت به دستگیره‌های سنتی است. در این دستگیره‌ها امکان باز کردن آن با ضربه و یا استفاده از کلیدهای همه کاره (شاه‌کلید) وجود ندارد. علاوه بر امنیت، این دستگیره‌ها مزایای دیگری نیز دارند که عبارتند از:

  • راحتی بالا در استفاده

استفاده از دستگیره الکترونیکی و هوشمند بسیار راحت است. صاحبان منازل یا مشاغل، بخصوص در کشورهای پیشرفته، دیگر از کلید، برای باز کردن درب استفاده نمی‌کنند و به راحتی می‌توانند دسترسی‌های مختلفی برای هر کس که می‌خواهند تعریف کنند؛ همچنین امکان کنترل این دستگیره‌ها از طریق تلفن همراه نیز ممکن است.

  • باز نشدن با ضربه

همانطور که گفته شد امکان باز کردن این درب‌ها با ضربه و یا روش‌های قدیمی باز کردن قفل وجود ندارد. سارقین برای باز کردن درب با کار سختی روبرو هستند. در حال حاضر بسیاری از قفل‌های هوشمندتر به سیستم تشخیص صدا و یا فعال شدن هشدارهای صوتی (Alarm) برای مواردی مثل وارد شدن ضربه یا شوک‌های الکترونیکی مجهز شده‌اند که امنیت محل را تضمین می‌کنند. یکی از برندهای تولید کننده این دستگیره‌های الکترونیکی شرکت هیوندای است که محصولات بسیار با کیفیتی تولید می‌کند.

  • سیستم‌های امنیتی بسیار پیشرفته

در این دستگیره‌ها برای امنیت بیشتر سیستم‌ها، خصوصیات جانبی مختلفی اضافه می‌کنند تا استفاده از آن راحت‌تر باشد. برای مثال برخی از دستگیره‌ها دارای سنسور شناسایی دود و یا حریق هستند، که در صورت فعال شدن، درب را باز می‌کند تا افراد فوراً بتوانند خارج شوند. همچنین یکی دیگر از مزایای آن ضد سرقت بودن و دارای آلارم بودن است. در صورتی که فردی بخواهد به زور وارد شود، سیستم ضد سرقت به صدا در می‌آید و هشدارهایی را به تلفن همراه مالک ارسال می‌کند.

در ادامه تصویر تعدادی از دستگیره های الکترونیکی هوشمند، آمده است، که نظر شما رو به آن‌ها جلب می‌کنیم:

4 نکته حیاتی در خرید دستگیره های الکترونیکی

مانند هر دستگاه دیگری در انتخاب و خرید دستگیره های الکترونیکی دیجیتال نکاتی هستند که باید دقت کنید؛ در زیر به توضیح این نکات خواهیم پرداخت.

1- توجه به  پیش‌بینی شرایط اضطراری مثل قطعی برق در دستگیره‌های دیجیتال

یکی دیگر از نکات مهم در مورد این مدل دستگیره‌ها، قطع برق است. از آنجا که مکانیزم باز شدن درب توسط برق انجام می‌شود، با قطع برق امکان دسترسی به دستگیره وجود ندارد. البته با استفاده از یک سیستم برق اضطراری می‌توان این عیب را از بین برد؛ لازم به ذکر است در دستگیره های الکترونیکی هیوندای، این عیب وجود ندارد؛ چون در قفل دیجیتال هیوندای از 4 باتری آلکالین و 4 باتری ذخیره استفاده می شود که این دستگیره ها را از سیم‌کشی و اتصال به برق بی‌نیاز می‌کند؛ همچنین یک سیستم برق‌رسانی اضطراری توسط دوپین، در دستگیره بیرونی این قفل‌ها تعبیه شده است.

یک دستگیره الکترونیکی استاندارد، باید دارای سناریوها و تجهیزات لازم برای سایر شرایط اضطراری مثل آتش‌سوزی، سرقت و … نیز باشد؛ این مورد مهم نیز در دستگیره‌های هوشمند هیوندای تعبیه شده است.

2- عمل نکردن قفل به خاطر پارازیت و یا هک شدن سیستم

پارازیت‌های الکترونیکی یکی دیگر از معایب آن‌ها هستند، به خصوص در مدل‌هایی که از راه دور کنترل می‌شوند. همچنین امکان هک شدن این دستگیره‌ها توسط افراد دیگر وجود دارد. استفاده از دستگیره‌های چندکاره باعث خواهد شد تا در صورت وجود مشکل، بتوانید درب را باز کنید و سپس برای رفع آن اقدام کنید. همچنین نصب برنامه‌های امنیتی یکی دیگر از راه‌های مقابله با این مشکل است.

در دستگیره های الکترونیکی هیوندای نیز با سیستم های ضدهک و ضدپارازیت این مشکل حل شده است.

3- قیمت دستگیره‌ های الکترونیکی دیجیتال

یکی از اصلی‌ترین نکات در خرید دستگیره الکترونیکی، بالا بودن هزینه آن است. از آنجا که قیمت این دستگیره‌ها بر اساس قیمت ارز است، در اینجا تمام هزینه‌ها به دلار ذکر شده است. به طور میانگین هزینه خرید یک دستگیره الکترونیکی ساده بین 100 تا 400 دلار است و قیمت مدل‌های بسیار پیشرفته آن به بیش از 1200 دلار می‌رسد.

هرچند که قیمت این قفل‌ها در مقابل هزینۀ تحمیل شده در یک سرقت از منزل یا سایر هزینه‌های ساخت‌وساز و لوازم خانه، قابل چشم‌پوشی است.

نکتۀ مهم در خرید دستگیره‌های الکترونیکی: کیفیت را فدای قیمت نکنید و دستگیره ای را تهیه کنید که ضمن قیمت مناسب، اصل بوده و دارای استانداردها و ویژگی‌های لازم باشد.

4- اطمینان از اصل بودن دستگیره‌های الکترونیکی و خدمات پس‌ازفروش

متأسفانه در سال‌های اخیر به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان، بسیاری از برندهای معتبر دستگیره‌های دیجیتال، ایران را ترک کردند و نمایندگی معتبری از کمپانی این برندها در کشور وجود ندارد و صرفاً مانند یک شرکت بازرگانی عمل می‌کنند. بسیاری از شرکت‌های چینی از این شرایط سوء استفاده نموده و به تولید این مدل دستگیره‌ها صرفاً با لیبل برندهای مطرح مثل سامسونگ و… و عرضۀ آن‌ها در بازار ایران نموده‌اند، درحالی‌که کیفیت کالای اصلی را ندارند و شرکت‌های واردکننده نیز خدمات پس‌ازفروش و پشتیبانی لازم را ارائه نمی‌دهند.

دستگیره‌های الکترونیکی هوشمند هیوندای، نسخۀ تقلبی و کپی ندارند. گروه آمن با تلاش و پیگیری‌های مستمر، به‌عنوان نماینده رسمی و مستقیم شرکت هیوندای کره‌جنوبی در ایران جهت فروش و خدمات پس‌ازفروش قفل یا دستگیره‌های هوشمند هیوندای است و شما می‌توانید با اطمینان از خدمات پس‌ازفروش کمپانی هیوندای، نسخۀ اصل این کالا را تهیه کنید.

جمع بندی

با پیشرفت تکنولوژی زندگی ما روزبه‌روز دگرگون خواهد شد و هر روز شاهد به وجود آمدن امکانات جدیدتری هستیم. دستگیره الکترونیکی با اینکه موافقان و مخالفان بسیاری دارد، اما همچنان در حال استفاده است و در اکثر خانه‌های مدرن و هوشمند از این دستگیره‌ها استفاده می‌شود. برای نصب دستگیره‌های الکترونیکی می‌توانید از یک متخصص امنیت مشاوره بگیرید تا به بررسی محل و درب خانۀ شما بپردازد. گروه آمن امکان مشاوره امنیتی رایگان را برای شما عزیزان فراهم نموده است؛ کافی‌ست بر روی دکمۀ ذیل کلیک کرده و فرم مربوطه را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

نیاز به مشاوره دارید؟ برای مشاوره رایگان در کنار شما هستیم

نویسنده

تیم تحریریه گروه آمن

گروه آمن، برای بهره مندی هموطنان عزیز از آخرین مطالب حوزۀ قفل دیجیتال و هوشمندسازی ساختمان اقدام به انتشار مطالب می نماید، به امید روزی که ایرانیان، زندگی مدرن‌تری را تجربه کنند.

نظرات (14)

  1. رضایی
    26 فروردین 1400 پاسخ

    سلام
    میشه قیمت این دستگیره های الکترونیکی رو بگین، جایی تو سایتتون نبود، من مدل 7390 رو میخواستم رنگ بندیش فقط نقره ایه؟

    • تیم تحریریه گروه آمن
      28 فروردین 1400 پاسخ

      با سلام
      به ایمیلی که داده بودین، کاتالوگ و قیمت ها را ارسال کردیم. رنگبندی مدل 7390 نقره ای هست و رنگبندی مدل 6390 هم طلایی و هم نقره ای هست.

      با سپاس
      پاینده باشید

  2. شجاعي
    23 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    خدمات پس از فروش محصولات به چه صورته؟

  3. احساني
    23 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    تا الان كسي موفق به هك كردن قفل هاي هوشمند شده است؟

    • تیم تحریریه گروه آمن
      24 خرداد 1400 پاسخ

      درود و عرض ادب خدمت شما دوست گرامی؛
      دستگیره های الکترونیکی و قفل های دیجیتال هیوندای به وای فای و سایر تجهیزات مثل موبایل متصل نمی شوند؛ همچنین سیستم های ضد هک خاصی دارند، که نمی توان پسورد آن ها را بدست آورد؛ بنابراین امکان هک آن ها وجود ندارد. اما در صورتی که قفل دیجیتال هوشمند سفارش دهید، ایمنی این قفل های هوشمند برعهدۀ سیستم هوشمندسازی خانه/ساختمان شما است.

      با سپاس

  4. غلامي
    23 خرداد 1400 پاسخ

    باسلام
    ممنون از مطالب مفيدتون

  5. E.sh56
    23 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    رنگ طلايي دستگیره الکترونیکی هم موجوده؟

    • تیم تحریریه گروه آمن
      24 خرداد 1400 پاسخ

      درود و عرض ادب خدمت شما دوست گرامی؛
      بله، رنگ طلایی برای دستگیره های الکترونیکی مدل های سری 60 هیوندای، موجود است. درصورت امکان، عکس درب منزل و طراحی داخلی منزل خود را برای amentpg.com@gmail.com ارسال کنید تا بهترین رنگ موردنظر را به شما پیشنهاد دهیم.

      با سپاس

  6. G.mirzai
    23 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    فروش اينترنتي هم دارين؟؟

    • تیم تحریریه گروه آمن
      24 خرداد 1400 پاسخ

      درود و عرض ادب خدمت شما دوست گرامی؛
      برای خرید اینترنتی انواع دستگیره الکترونیکی در صفحات مربوط به هر دستگیره دیجیتال، از طریق دکمه «ثبت سفارش قفل دیجیتال» اقدام نمایید (پس از ثبت سفارش، همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت).

      با سپاس از نظر شما

  7. قیومیان
    24 خرداد 1400 پاسخ

    با سلام
    آیا دستگیره های الکترونیکی بر اثر ضربه شدید احتمال باز شدنشان وجود دارد؟

  8. ایمان
    24 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    خدمات پس از فروش محصولات شما در اصفهان هستش؟درصورت خرابی پشتیبانی میشه؟

  9. yalda
    24 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    ضمن تشکر از مطلب مفیدی که قرار دادین خواستم بپرسم این دستگیره های الکترونیکی روی همه نوع دربی نصب میشه؟؟؟؟؟

  10. سراج
    24 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    ما میخواهیم برای آپارتمانمون قفل دیجیتال خریداری کنیم.ولی ساختمان برق اضطراری نداره.آیا در صورت رفتن برق به مشکل میخوریم؟؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان 09192651345

به داشتن شما می‌بالیم

همکاران ما با شما تماس می‌گیرند.
لطفاً اطلاعات زیر را تکمیل کنید.