مقالات قفل دیجیتال

آیا امنیت قفل دیجیتال واقعاً صددرصدی است؟

امنیت قفل دیجیتال

سالیان سال است که بشر برای حفظ امنیت جانی و مالی خود از ابزارهای امنیتی نظیر قفل و درب ضد سرقت استفاده می‌کنند. اما، سارقان نیز بیکار ننشسته و همواره ترفندهای مختلفی را برای بازکردن قفل‌ها به کار می‌برند. به همین منظور استفاده از قفل‌های قدیمی و سنتی دیگر امنیت کافی را نداشته و نیاز است از قفل‌های دیجیتالی و هوشمند نسل نو بهره برد.
قفل‌های دیجیتالی با هوشمندسازی درب‌های منزل شما کار را برای سارقین، دشوار و حتی در مواقعی غیرممکن می‌کنند. این قفل‌ها دارای انواع مختلفی از دسترسی‌ها هستند که معمولاً مدل‌هایی که دارای دسترسی از طریق اثر انگشت و ریموت (کنترل از راه دور) هستند فروش بیشتری دارند.
در نتیجه، این محصولات می‌توانند راحتی، امنیت و آسایش را برای ساکنان منزل شما فراهم کنند و خیال شما را از بابت نفوذ سارقین آسوده کنند. همچنین این قفل‌های هوشمند، زیبایی چشم‌گیری را به خانۀ شما می‌بخشند.
اما، سؤالی که مطرح می‌شود این است که امنیت قفل‌ دیجیتال تا چه اندازه است؟ برای پاسخ به این سؤال، ابتدا باید با ساختار و مدل‌های قفل‌ها آشنا شد، سپس عملکرد آن‌ها را مورد بررسی قرار داد. برای آشنایی بیشتر با این قفل‌ها ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید.

میزان امنیت قفل‌های دیجیتال چقدر است؟

قفل‌های دیجیتالی نسبت به سایر قفل‌ها از امنیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. طبق آمار منتشر شده خانه‌هایی که دارای سیستم‌های هوشمند امنیتی هستند تا 300 الی 500 درصد امنیت بیشتری نسبت به خانه‌های معمولی دارند. این موضوع نشان می‌دهد که لزوم استفاده و نصب قفل‌های دیجیتالی نسل نو برای خانه‌های شیک و مدرن ضروری بوده و مالکان دراسرع‌وقت باید اقدام به مجهز کردن خانه‌های خود با این محصولات کنند.

قفل‌های دیجیتال به‌تنهایی ایمن هستند و با خرید قفل‌های هوشمند و دیجیتالی امنیت خانه شما به‌صورت بسیار بالا می‌رود؛ ولی می‌توان با نصب یک قفل دیجیتال استاندارد روی درب ضدسرقت استاندارد و مجهز کردن فضای مقابل درب ورودی به دوربین مداربسته و اتصال قفل دیجیتال، به سیستم خانۀ هوشمند این امنیت را مطلق و 100 درصدی نمود.

برای آن که از امنیت قفل‌های دیجیتالی استاندارد مطمئن شویم، باید ابتدا قابلیت‌های امنیتی آن‌ها را بشناسیم.

قابلیت‌های امنیتی خاص قفل‌های دیجیتال هیوندای

  • دوام (Durability) و قابلیت اطمینان (Reliability) بالای تجهیزات، یکی از نکات مهم در امنیت قفل‌های دیجیتال است که باید به آن توجه ویژه کرد. گروه آمن، قبل از واردات قفل دیجیتال هیوندای، قفل‌های دیجیتال برندهای مطرح دیگری را وارد ایران می‌کرد؛ ولی با ورود قفل‌های تقلبی از این برندهای مطرح، با جستجوهای مختلف به برند با اصالت «هیوندای تلکام» رسید که نسخۀ تقلبی آن در بازار نیست و نمایندگی انحصاری آن را دریافت نمود.
    با این تجربۀ کاری و مقایسۀ قفل دیجیتال هیوندای با سایر قفل‌های دیجیتال که زمانی خود ما وارد می‌کردیم، به این نتیجه رسیدیم که قفل دیجیتال هیوندای بسیار «دوام» بالایی دارد و به‌مرورزمان سیستم‌های امنیتی آن مثل اسکنر اثر انگشت، هشدارهای صوتی، صفحه‌کلید لمسی و… دچار خرابی یا ضعف نمی‌شود. همچنین بدنۀ مقاوم، اتصالات استاندارد و زبانۀ فولادی با کیفیت، از اهمیت بسیار زیادی در انتخاب و خرید قفل یا دستگیره الکترونیکی دیجیتال دارد.
  • از دیگر نکات امنیتی قفل‌های دیجیتالی باید به «سیستم وحشت یا Panic Function» اشاره کرد؛ سیستمی که در هنگام وقوع آتش‌سوزی در داخل خانه و اتفاقات غیرمترقبه به‌صورت خودکار فعال شده و درب را برای رفت‌وآمد ساکنین باز می‌گذارد. همچنین، امکان دسترسی از طریق رمز عبور عددی یا الگویی یا اثر انگشت را به‌صورت موقت متوقف می‌کند و تنها با فشار بر دستگیره درب باز می‌شود تا اهالی منزل فرصت خروج از خانه را داشته باشند.
  • استفاده از رمزهای یک‌بارمصرف اختیاری نیز از دیگر قابلیت‌های امنیتی قفل‌های دیجیتالی است. به‌گونه‌ای که اگر شخصی قرار است تنها برای یک یا چند بار به منزل شما ورود کند، تنها یک رمز اختیاری و موقت برای او می‌سازید تا امکان حذف فوری آن از حافظه دستگاه وجود داشته باشد.
  • همچنین در مواقعی که سارقین اقدام به اعمال رمزها یا اثر انگشت‌های اشتباه بیش از 5 بار کنند، دسترسی به قفل تا 30 ثانیه متوقف خواهد شد و در صورت تکرار به طور کامل، عملکرد قفل تا حضور مالک، قفل دیجیتال باز نخواهد شد. پیش از طراحی این قابلیت برای قفل‌های دیجیتال، بسیاری از سارقین با شگردهای مختلف اقدام به واردکردن کدهای مختلف جهت هک کردن قفل می‌کردند که این مسئله امنیت قفل‌های دیجیتالی را کمی زیر سؤال برده بود.
  • همچنین اگر فردی در کنار شما باشد، شما می‌توانید از قابلیت «رمز خیالی» استفاده کنید که یک یا چند رقم قبل از رمز اصلی خود وارد کنید و سپس رمز اصلی را وارد کنید. با این مورد اگر چربی انگشتان، بر روی صفحه‌کلید لمسی باقی بماند، باعث افشای رمز عبور نمی‌شود.
  • ویژگی امنیتی جالب دیگر این قفل‌های دیجیتال، «تأیید دومرحله‌ای» است که علاوه بر اثر انگشت یا تگ (کارت) نیاز به واردکردن رمز عبور است. این قابلیت برای زمانی که برای مدتی طولانی از منزل یا محل کارتان دور هستید، بسیار کاربردی است.
  • اگر قفل دیجیتال منزل شما به سیستم هوشمندسازی خانه قابلیت اتصال داشته باشد و در واقع مجهز به «قفل هوشمند» باشد، به‌محض ورود یا خروج، برای شما پیامی در گوشی شما نمایش داده می‌شود و از آن مطلع خواهید شد.
  • وجود کلید سخت‌افزاری مخصوص، برای تغییر در تنظیمات اصلی قفل دیجیتال هیوندای.
  • قفل حریم خصوصی (قفل شب‌بند) که از داخل خانه قابلیت فعال‌شدن را دارد، امکان دسترسی از بیرون خانه را حتی با واردکردن صحیح رمز، تگ (کارت) و اثر انگشت غیرفعال می‌کند (مگر با کلید مکانیکی غیر قابل کپی).
  • در مواردی که نیاز است، کودک، فردی سالمند یا حیوان خانگی شما از خانه خارج نشود، با استفاده از قابلیت قفل کودک و حیوانات (Safe Button)، امکان بازکردن درب و خروج از داخل خانه را از بین می‌برید (مگر اینکه آن را غیرفعال کنید).

این قابلیت که از دستگیرۀ داخلی امکان فعال‌شدن را دارد، برای مواقعی است که مثلاً کودکی به دستگیره قفل دیجیتال آویزان می‌شود و به‌راحتی درب را باز می‌کند. همچنین اگر فردی آلزایمر داشته باشد به همین شکل، خطری بزرگ فرد و خانواده را تهدید می‌کند که با قابلیت قفل کودک این دست مشکلات که موجب مشکلات امنیتی می‌شود، قابل‌حل هستند.

اکثر سازندگان قفل دیجیتال در دنیا برای کاهش بهای تمام‌شده ساخت، قفل کودک را در محصولات خود تعبیه نمی‌کنند؛ اما در ایران وجود این قابلیت بسیار ضروری است. خوشبختانه قفل دیجیتال هیوندای این قابلیت را به طور کامل پشتیبانی می‌کند.

سایر مزایای امنیتی قفل‌های دیجیتالی

تمامی قفل‌های هوشمند به‌ویژه قفل‌های هیوندای دارای سنسورهای امنیتی مثل سنسور ضد شوک، ضد حریق و ضد سرقت هستند. به همین منظور استفاده از این محصولات می‌تواند امنیت خانه را تا حد زیادی افزایش دهد. مهم‌ترین مزایای این قفل‌ها عبارت‌اند از:

• سیستم ضد سرقت و ضدضربه

سیستم ضد سرقت و ضدضربه به این منظور در قفل‌های دیجیتالی تعبیه شده است که هرگاه سارقین در تلاش برای واردکردن رمزهای اشتباه یا واردکردن شوک‌های فیزیکی بودند، بلافاصله سیستم بازکردن قفل را از کار بیندازد، درب به طور کامل قفل شود و آژیر را به صدا درآورد.

• سیستم ضد شوک

بسیاری از سارقین برای گمراه کردن سیستم قفل از شوک‌های الکتریکی استفاده می‌کنند که این عمل با وجود سیستم ضد شوکِ قفل دیجیتال ناممکن می‌شود. در صورتی که سارقین اقدام به انتقال ولتاژ غیرمجاز به قفل کنند، سیستم قفل دیجیتال به‌سرعت خاموش می‌شود و در وضعیت قفل قرار می‌گیرد.

• سیستم اعلان حریق

یکی دیگر از سیستم‌هایی که امنیت قفل دیجیتال را بالا می‌برد، سیستم اعلان حریق است. در صورت وقوع آتش‌سوزی، سیستم هشدار صوتی به صدا درآمده و اهالی خانه را باخبر می‌کند.

• دسترسی‌های مختلف

یکی دیگر از مزایای منحصربه‌فرد قفل‌های هوشمند وجود روش‌های ورود مختلف از جمله دسترسی از طریق اثر انگشت، ریموت، کارت، رمز، اپلیکیشن موبایل مخصوص و … است.

• عدم نیاز به دسته کلید

همان‌طور که اعمال دسترسی‌های مختلف در قفل‌های هوشمند موجب گشته تا دیگر نیازی به حمل دسته کلید نباشد، لذا خیلی راحت از طریق رمز، الگو، کارت، اثر انگشت، اپلیکیشن موبایل مخصوص یا ریموت می‌توان قفل را از راه دور بازنمود. این‌گونه دیگر خیالتان از بابت گم‌شدن دسته کلید و اینکه کلید شما در اختیار سایر افراد قرار بگیرد، راحت خواهد بود. همچنین کلید شما، دیگر امکان کپی شدن ندارد!

• قفل شدن اتوماتیک درب

با نصب قفل دیجیتالی هوشمند هیوندای، به دلیل مجهز بودن به مکانیزم الکترومکانیکی، این قفل به‌صورت خودکار بسته می‌شوند. به این معنی که پس از بستن درب، قفل دیجیتال خودبه‌خود قفل می‌شود. قفل‌های دیجیتالی در بازار هستند که فقط مکانیزم مکانیکی دارند که این مورد باعث ریسک امنیتی می‌شود؛ چراکه در این قفل‌ها، درب به‌صورت اتوماتیک قفل نمی‌شود.

• امکان دسترسی به درب از راه دور

این قابلیت موجب می‌شود تا با استفاده از اپلیکیشن موبایل مخصوص، امکان باز و بسته کردن درب و گزارش‌گیری از راه دور میسر شود. در واقع بسیاری از افراد از این قابلیت قفل‌های دیجیتالی استقبال کرده و آن را به‌عنوان یک پیشرفت بزرگ در تکنولوژی می‌دانند.

آشنایی با متعلقات و امکانات قفل‌های دیجیتالی

یکی دیگر از نکاتی که برای درک امنیت قفل‌های هوشمند درب ضد سرقت اهمیت دارد، آشنایی با متعلقات آن‌هاست. جالب است بدانید برخلاف تصور بسیاری، قفل‌های دیجیتالی دارای متعلقات پیچیده‌ای نیستند. اما، نحوۀ ساخت و طراحی این محصولات به‌گونه‌ای است که میزان امنیت آن‌‌ها را چندبرابر می‌کند. به‌طورکلی قفل‌های دیجیتالی معمولاً از امکانات و متعلقات زیر بهره می‌برند:

  • حالت قفل خودکار
  • رمز عبور خیالی
  • تگ RFID
  • کلید مکانیکی اضطراری غیر قابل کپی
  • حالت بی‌صدا
  • مورتیز قابل تعویض و فولادی ضدزنگ
  • مغزی ضد سرقت
  • بدنه فلزی با آلیاژ مقاوم
  • صفحه‌کلید لمسی ضدخش
  • منبع تغذیه باتری آلکالاین
  • باتری پشتیبان
  • مصرف بهینه انرژی از باتری‌ها (عمر 12 ماهه برای 5000 باز و بسته کردن)
  • پین برق اضطراری
  • دستگیره دیجیتال مدرن مثل پوش و پول
  • رنگ نقره‌ای و طلایی با ثبات بالا
  • مناسب برای موارد مختلف کاربری (ساختمان، باغ، ویلا، اماکن تجاری، اماکن اداری و…)

معیارهای مهم در انتخاب قفل هوشمند امن

ازآنجایی‌که خرید قفل‌های دیجیتالی می‌تواند هزینۀ نسبتاً بالایی برای مشتریان داشته باشد، لذا توصیه می‌شود پیش از خرید، حتماً از معیارهای یک قفل خوب هوشمند مطلع شوید. این معیارها شامل موارد زیر می‌شوند:

توجه به مشخصات فنی قفل

سازندگان قفل دیجیتال به دلیل رقابت با یکدیگر و متمایز نشان‌دادن محصولات خود اقدام به طراحی شکل‌های مختلفی از دستگیره‌ها و سایر قطعات می‌کنند. حال، این تغییرات ممکن است موجب خارج شدن قفل از استاندارد خود باشد و از لحاظ فنی و امنیتی نتواند به‌خوبی عمل کند. به همین منظور، لازم است پیش از خرید قفل دیجیتال حتماً به این مسئله توجه کنید تا از امنیت قفل دیجیتال موردنظر خود مطمئن شوید. 

شناخت دقیق نیازها

توصیه می‌شود پیش از خرید قفل دیجیتال هدف خود را معین کنید. تعیین هدف به این معنی است که بدانید برای کجای منزل یا سازمان خود به قفل نیاز دارید؛ یا این‌که مکان موردنظر دارای چه آب‌وهوا و شرایطی است. طبیعتاً، در استخر نمی‌توان از قفل‌های اثر انگشتی استفاده نمود، زیرا آب موجب ازبین‌رفتن موقتی سطح پوست فرد و در نتیجه اختلال در شناسایی اثر انگشت او می‌شود؛ بنابراین، در چنین مکان‌هایی باید از قفل‌های کارتی یا رمزدار استفاده کرد.

توجه به مقاوم بودن قفل در برابر آسیب‌های احتمالی

زمانی که بحث امنیت قفل دیجیتال درب ضد سرقت در میان باشد، خیلی‌ها به فکر آن هستند که میزان مقاومت این قفل‌ها چقدر است. طبیعی است که اگر قفل‌های دیجیتال مقاومت کافی در برابر ضربه را نداشته باشند، خیلی زود از بین رفته و موجبات حضور سارقین در منزل را فراهم می‌کنند.

توجه به خدمات پس از فروش و تیم پشتیبانی

اگر قفل هوشمندی که خریداری کرده‌اید فاقد گارانتی باشد، هیچ تضمینی وجود ندارد که در آینده دچار مشکل نشود؛ بنابراین، با خرید قفل‌های دارای ضمانت آن را از هرگونه خرابی بیمه کنید. شرکت هیوندای یکی از تولیدکنندگان قفل‌های دیجیتالی است که با ارائۀ ضمانت‌نامه‌های ایده‌آل توسط «گروه آمن» به‌عنوان نمایندگی انحصاری در ایران، تمامی محصولات خود را بیمه می‌کند.. در تصاویر زیر تعدادی از این قفل‌های هوشمند را می‌بینید:

سخن پایانی

در این مطلب شما را با میزان امنیت قفل‌های دیجیتالی آشنا کردیم. این قفل‌ها در طرح‌ها و مدل‌های مختلفی از جمله رمزی، اثر انگشتی، کارتی و… تولید شده و از امنیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. همان‌طور که گفته شد، این قفل‌ها به‌شرط ویژگی‌های مطرح شده به‌صورت 100 درصدی می‌توانند ضامن امنیت شما باشند. این قفل‌ها به‌تنهایی امنیت خانه را تا چندبرابر افزایش می‌دهند و کار را برای سارقین سخت می‌نمایند، اما تأکید می‌شود قفل‌های دیجیتال روی درب ضدسرقت نصب شوند.

نویسنده

تیم تحریریه گروه آمن

گروه آمن، برای بهره مندی هموطنان عزیز از آخرین مطالب حوزۀ قفل دیجیتال و هوشمندسازی ساختمان اقدام به انتشار مطالب می نماید، به امید روزی که ایرانیان، زندگی مدرن‌تری را تجربه کنند.

نظرات (19)

  1. علي
    23 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    خيلي ممنون از مطلب مفيدي كه گذاشتين

  2. نرگس
    23 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    من راجع به امنیت قفل ديجيتال سوال داشتم.چطوري ميتونم بپرسم؟؟

    • تیم تحریریه گروه آمن
      24 خرداد 1400 پاسخ

      درود و عرض ادب خدمت شما دوست گرامی؛
      با سپاس از نظر شما، می‌توانید در همین قسمت نظرات، سؤالات‌تان را در مورد قفل دیجیتال مطرح کنید یا شماره تماس خود را همین جا ارسال کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

      با سپاس

  3. عباسي
    23 خرداد 1400 پاسخ

    لطفا قيمت قفل هوشمند مدل ٧٣٩٠ رو بفرماييد

  4. مقصودي
    23 خرداد 1400 پاسخ

    براي گرفتن مشاوره تخصصي تر در مورد قفل هوشمند بايد چيكار كنم؟

  5. هاشمي
    23 خرداد 1400 پاسخ

    ميشه در مورد بيمه قفل هاي ديجيتال سايتتون توضيح بيشتري بدين؟

  6. Z.gholami
    23 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    جنس قفل هاي هوشمند شما از چيه؟

  7. Al.home
    23 خرداد 1400 پاسخ

    ايا با گوشي همراه هم ميشه به قفل ديجيتال درب منزل متصل شد؟

  8. قاسمي
    23 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    براي سفارش قفل ديجيتال با چه شماره اي تماس بگيرم؟

  9. Ali6060
    23 خرداد 1400 پاسخ

    لطفا قيمت محصولات را درج كنيد

  10. E.sh1345
    23 خرداد 1400 پاسخ

    تفاوت قفل ديجيتال و دستگيره ديجيتال چيه؟

  11. صادقي
    23 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    آيا با قطع شدن برق ساختمان قفل هوشمند درب ساختمان از كار مي افتد؟؟بايد چه كاري انجام داد؟

  12. Aaemadi
    23 خرداد 1400 پاسخ

    محصولات شما ضمانت هم داره؟

  13. H. Ay 1365
    23 خرداد 1400 پاسخ

    پشتيباني قفل هاي ديجيتال ٢٤ساعته است؟؟

  14. زاهدی
    25 خرداد 1400 پاسخ

    سلام و عرض ادب
    در یک قسمت مقاله گفته بودین از مزایای منحصربه‌فرد قفل‌های هوشمند وجود روش‌های ورود مختلف از جمله دسترسی از طریق اثر انگشت، ریموت، کارت، رمز، اپلیکیشن موبایل مخصوص و … است.میخواستم ببینم اپلیکیشن گوشی های آیفون هم وجود داره و در ایران قابل استفاده است؟؟
    باسپاس

  15. یاسر ابراهیمی
    25 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    باتوجه به اینکه در استخر نمی‌توان از قفل‌های اثر انگشتی استفاده کرد، چون آب باعث ازبین‌رفتن سطح قفل میشه و نهایتا اختلال در شناسایی اثر انگشت ایجاد میکنه؛ و اینجور جاها باید از قفل‌های کارتی یا رمزدار استفاده کرد، میخواستم ببینم در مناطق شمالی کشور که آب و هوا مرطوب هست هم همین شرایط حاکمه و نمیشه از قفل اثر انگشتی استفاده کرد؟

  16. شمسیان
    25 خرداد 1400 پاسخ

    سلام
    در مقاله گفتین قفل دیجیتالی هوشمند، به دلیل مجهز بودن به مکانیزم الکترومکانیکی، به‌صورت خودکار بسته می‌شوند. به این معنی که پس از بستن درب، قفل دیجیتال خودبه‌خود قفل میشه. میتونین در مورد این مکانیزم بیشتر توضیح بدین؟
    سپاس

  17. یوسفی
    25 خرداد 1400 پاسخ

    سلام و خسته نباشید عرض میکنم
    باتوجه به اینکه مقاوم بودن قفل در برابر آسیب‌های احتمالی خیلی مهم هست لطفا در خصوص امنیت قفل دیجیتال درب ضد سرقت بیشتر توضیح بدید.
    ممنون از انتشار مطالب خیلی خوب شما.

  18. حسینی دامغانی
    26 خرداد 1400 پاسخ

    باسلام
    لطفا در خصوص امکانات و متعلقات قفل‌های دیجیتال مخصوصا تگ RFID ، مورتیز قابل تعویض و فولادی ضدزنگ توضیح بیشتری ارائه بدید.
    باسپاس

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان 09192651345